اگرچه پیشرفت های زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتال صورت گرفته است، اما در سال 2020 همچنان شاهد این مشکل هستیم که بازده سرمایه گذاری در تبلیغات دیجیتال برای بسیاری از کمپین ها منفی می شود. یعنی یک کمپین تبلیغاتی با امید به افزایش سود ایجاد می کنید اما در پایان کمپین نه تنها سود نمی کنید بلکه ضرر می کنید. تبلیغات کلیکی در گوگل با قابلیت های منحصر به فرد خود به عنوان یک راه حل دیجیتال مارکتینگ سریع و موثر، تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است.
اگر به روند استفاده از پلتفرمهای وب در کسبوکارها در چند سال گذشته نگاه کنیم و به طور تصاعدی رشد کرده است. ما می دانیم که AdWords جزء ضروری بازاریابی دیجیتال برای این مشاغل است.
واقعیت این است که شرکتها در سال گذشته بیش از 134 میلیارد دلار درآمد فقط از طریق تبلیغات کلیکی گوگل دریافت کردند که نشان میدهد گوگل ادز هنوز یکی از سودآورترین روشهای تبلیغاتی در جهان است.
در این مقاله به ۶ ویژگی مهم گوگل ادز می پردازیم که به شما در رشد کسب و کارتان در مدت زمان کوتاهی کمک می کند.
اگر به روند استفاده از پلتفرمهای وب در کسبوکارها در چند سال گذشته نگاه کنیم و به طور تصاعدی رشد کرده است. ما می دانیم که AdWords جزء ضروری بازاریابی دیجیتال برای این مشاغل است.
واقعیت این است که شرکتها در سال گذشته بیش از 134 میلیارد دلار درآمد فقط از طریق تبلیغات کلیکی گوگل دریافت کردند که نشان میدهد گوگل ادز هنوز یکی از سودآورترین روشهای تبلیغاتی در جهان است.
در این مقاله به ۶ ویژگی مهم گوگل ادز می پردازیم که به شما در رشد کسب و کارتان در مدت زمان کوتاهی کمک می کند.
1- تبلیغات با مخاطب هدف کلیک کنید
تبلیغات گوگل برای کسب و کار – هدف گذاری مخاطب
مخاطبان شما دائماً در بسترهای اینترنتی فعال هستند، بنابراین ساختن پلتفرمی که کسب و کار شما را به مخاطبان شما متصل می کند ضروری است تا کاربران اینترنت بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. یافتن آن باید از طریق موتور جستجوی گوگل بیشتر قابل مشاهده باشد.
بخشی از استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو این است که سایت خود را با هزینه ای تبلیغ کنید.
وقتی از تبلیغات کلیکی در وب سایت خود استفاده می کنید، وب سایت شما در نتایج جستجوی اولیه کاربران ظاهر می شود. هر کاربر روی وب سایت شما کلیک می کند به معنای مخاطب هدف بهتر است، بنابراین شما فقط برای کاربرانی که روی وب سایت شما کلیک می کنند هزینه پرداخت می کنید. اما برای بسیاری از مشاغل، استفاده از تبلیغات کلیکی همچنان یک چالش است. آیا استفاده از این نوع بازاریابی بی خطر است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه هزینه های تبلیغات ادوردز را مدیریت کنیم.
مخاطبان شما دائماً در بسترهای اینترنتی فعال هستند، بنابراین ساختن پلتفرمی که کسب و کار شما را به مخاطبان شما متصل می کند ضروری است تا کاربران اینترنت بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. یافتن آن باید از طریق موتور جستجوی گوگل بیشتر قابل مشاهده باشد.
بخشی از استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو این است که سایت خود را با هزینه ای تبلیغ کنید.
وقتی از تبلیغات کلیکی در وب سایت خود استفاده می کنید، وب سایت شما در نتایج جستجوی اولیه کاربران ظاهر می شود. هر کاربر روی وب سایت شما کلیک می کند به معنای مخاطب هدف بهتر است، بنابراین شما فقط برای کاربرانی که روی وب سایت شما کلیک می کنند هزینه پرداخت می کنید. اما برای بسیاری از مشاغل، استفاده از تبلیغات کلیکی همچنان یک چالش است. آیا استفاده از این نوع بازاریابی بی خطر است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه هزینه های تبلیغات ادوردز را مدیریت کنیم.
2-توانایی مدیریت هزینه های ارتباطی
Google Ads for Business – هزینه تبلیغات خود را مدیریت کنید
بودجه
ابتدا باید مشخص کنید که چقدر می خواهید در روز و برای هر کمپین هزینه کنید. از آنجایی که کسب و کار شما نیاز به اجرای یک کمپین AdWords دارد، ویژگی بودجه روزانه به شما کمک می کند تا برای کمپین های آینده بودجه بندی کنید. پس از اجرای کمپین و بررسی آمار، می توانید متوجه شوید که کمپین شما چقدر سودآور است. سپس می توانید برای ادامه کمپین های خود پول جمع آوری کنید. کلمات کلیدی موثر و هدفمند را می توان هفته ها پس از اجرای یک کمپین شناسایی کرد، بنابراین می توانید بر روی کلمات کلیدی که برای شما مفیدتر هستند تمرکز کنید.
از Google Analytics کمک بگیرید
گوگل آنالیتیکس یک ابزار آماری قدرتمند است که به شما کمک می کند تا آمار دقیق کمپین خود را بدست آورید.
آمار، مانند تعداد دفعاتی که تبلیغ شما دیده شده است. تبلیغات شما چند بار در طول کمپین کلیک شد و چند درصد از کاربران مشتری شما شدند؟ اینجاست که ترافیک هدفمند معنا پیدا می کند. اولین گزینه برای ترافیک هدفمند سئو و بهینه سازی وب سایت است. با این حال، سئو فرآیندی زمان بر است و برای وب سایت هایی که به تازگی کسب و کار خود را در اینترنت راه اندازی کرده اند، راه حل چندان خوبی نیست. اما بعد از سئوی وب سایت می توان گفت که تبلیغات ادوردز گزینه خوبی برای شروع هدفمند است.
اینجا بخوانید: نحوه ایجاد هدف در گوگل آنالیتیکس
بازار هدف خود را مشخص کنید
موقعیت جغرافیایی کاربران هدف خود را محدود کنید. به عنوان مثال، اگر خدمات رزرو هتل را در کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه می دهید، تبلیغ خود را به آن کشورها محدود کنید.
در این صورت اگر سایت شما دو زبانه است می توانید آن را طوری تنظیم کنید که فقط عربی و انگلیسی یا عربی و فارسی نمایش داده شود.
بودجه
ابتدا باید مشخص کنید که چقدر می خواهید در روز و برای هر کمپین هزینه کنید. از آنجایی که کسب و کار شما نیاز به اجرای یک کمپین AdWords دارد، ویژگی بودجه روزانه به شما کمک می کند تا برای کمپین های آینده بودجه بندی کنید. پس از اجرای کمپین و بررسی آمار، می توانید متوجه شوید که کمپین شما چقدر سودآور است. سپس می توانید برای ادامه کمپین های خود پول جمع آوری کنید. کلمات کلیدی موثر و هدفمند را می توان هفته ها پس از اجرای یک کمپین شناسایی کرد، بنابراین می توانید بر روی کلمات کلیدی که برای شما مفیدتر هستند تمرکز کنید.
از Google Analytics کمک بگیرید
گوگل آنالیتیکس یک ابزار آماری قدرتمند است که به شما کمک می کند تا آمار دقیق کمپین خود را بدست آورید.
آمار، مانند تعداد دفعاتی که تبلیغ شما دیده شده است. تبلیغات شما چند بار در طول کمپین کلیک شد و چند درصد از کاربران مشتری شما شدند؟ اینجاست که ترافیک هدفمند معنا پیدا می کند. اولین گزینه برای ترافیک هدفمند سئو و بهینه سازی وب سایت است. با این حال، سئو فرآیندی زمان بر است و برای وب سایت هایی که به تازگی کسب و کار خود را در اینترنت راه اندازی کرده اند، راه حل چندان خوبی نیست. اما بعد از سئوی وب سایت می توان گفت که تبلیغات ادوردز گزینه خوبی برای شروع هدفمند است.
اینجا بخوانید: نحوه ایجاد هدف در گوگل آنالیتیکس
بازار هدف خود را مشخص کنید
موقعیت جغرافیایی کاربران هدف خود را محدود کنید. به عنوان مثال، اگر خدمات رزرو هتل را در کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه می دهید، تبلیغ خود را به آن کشورها محدود کنید.
در این صورت اگر سایت شما دو زبانه است می توانید آن را طوری تنظیم کنید که فقط عربی و انگلیسی یا عربی و فارسی نمایش داده شود.
3- قابلیت بهینه سازی تبلیغات
تبلیغات گوگل برای کسب و کار – بهینه سازی بازاریابی
نکته را ببینید
بررسی توصیه های ارائه شده توسط پلتفرم تبلیغاتی گوگل به شما در ایجاد بهترین تبلیغات کمک می کند. بنابراین، برای دسترسی به این بخش مورد نیاز، ابتدا وارد حساب کاربری گوگل ادوردز خود شوید و روی گزینه ارجاع در سمت چپ کلیک کنید. برخی از این نکات واقعا به شما کمک زیادی می کند.
Google Ads for Business – Recommendation را ببینید
کلمات را اولویت بندی کنید
فقط برای کلماتی که مطمئن هستید کاربر وب سایت را به مشتری تبدیل می کند، پیشنهاد قیمت بالاتر را در نظر بگیرید. به کلمات دیگری که فقط نقش برندینگ دارند اولویت بدهید و قیمت کمتری بدهید.
به عنوان مثال، وقتی یک کلمه کلیدی را مشخص می کنید، حتی کلمات کلیدی که جستجوهای زیادی ندارند، گوگل قیمت پیشنهادی بالاتری را ارائه می دهد. در این صورت بهتر است پیشنهاد گوگل را نادیده بگیرید و قیمت پایین را برای این کلمات در نظر بگیرید و به تدریج قیمت را افزایش دهید تا به جایگاه مورد نظر برسید.
نکته را ببینید
بررسی توصیه های ارائه شده توسط پلتفرم تبلیغاتی گوگل به شما در ایجاد بهترین تبلیغات کمک می کند. بنابراین، برای دسترسی به این بخش مورد نیاز، ابتدا وارد حساب کاربری گوگل ادوردز خود شوید و روی گزینه ارجاع در سمت چپ کلیک کنید. برخی از این نکات واقعا به شما کمک زیادی می کند.
Google Ads for Business – Recommendation را ببینید
کلمات را اولویت بندی کنید
فقط برای کلماتی که مطمئن هستید کاربر وب سایت را به مشتری تبدیل می کند، پیشنهاد قیمت بالاتر را در نظر بگیرید. به کلمات دیگری که فقط نقش برندینگ دارند اولویت بدهید و قیمت کمتری بدهید.
به عنوان مثال، وقتی یک کلمه کلیدی را مشخص می کنید، حتی کلمات کلیدی که جستجوهای زیادی ندارند، گوگل قیمت پیشنهادی بالاتری را ارائه می دهد. در این صورت بهتر است پیشنهاد گوگل را نادیده بگیرید و قیمت پایین را برای این کلمات در نظر بگیرید و به تدریج قیمت را افزایش دهید تا به جایگاه مورد نظر برسید.
۴- گوگل ادز به سئوی سایت شما کمک می کند
تبلیغات کلیکی برای کسب و کار – تبلیغات گوگل به سئو سایت شما کمک می کند.
اگر سایت شما نقطه شروع است توصیه می کنیم به طور همزمان به سئو و ادوردز توجه کنید.نتایج کمپین های ادوردز شما را در تدوین استراتژی سودآور سئو راهنمایی می کند، بنابراین پس از هر کمپین نتایج را به دقت بررسی کنید تا بهتر متوجه شوید که روی کدام کلمات تمرکز کنید. تاکید اگر سئو و بهینه سازی سایت شما امروز قوی نباشد می تواند نتایج ارزشمندی برای سایت شما ارائه دهد. با برنامه ریزی از یک سال بعد فقط با استفاده از سئو می توانید در صفحه اول نتایج جستجو با رقبای خود ظاهر شوید.
اگر سایت شما نقطه شروع است توصیه می کنیم به طور همزمان به سئو و ادوردز توجه کنید.نتایج کمپین های ادوردز شما را در تدوین استراتژی سودآور سئو راهنمایی می کند، بنابراین پس از هر کمپین نتایج را به دقت بررسی کنید تا بهتر متوجه شوید که روی کدام کلمات تمرکز کنید. تاکید اگر سئو و بهینه سازی سایت شما امروز قوی نباشد می تواند نتایج ارزشمندی برای سایت شما ارائه دهد. با برنامه ریزی از یک سال بعد فقط با استفاده از سئو می توانید در صفحه اول نتایج جستجو با رقبای خود ظاهر شوید.
5- همه چیز را متوقف کنید
تجربه نشان داده است که در جریان اجرای کمپین مشکلات یکی پس از دیگری به وجود می آید.
فرض کنید زمانی که کمپین شما در حال اجرا است، متوجه می شوید که درگاه پرداخت به درستی کار نمی کند، کاربران سایت شما در زمان پرداخت سایت شما را ترک می کنند. AdWords می تواند کمپین شما را پایان دهد و سایت شما را در هر زمانی تعمیر کند. در این مدت آگهی شما نمایش داده نمی شود و در صفحه محصول کلیک نمی شود و بابت کلیک های بی فایده هزینه ای از حساب شما دریافت نمی شود.
فرض کنید زمانی که کمپین شما در حال اجرا است، متوجه می شوید که درگاه پرداخت به درستی کار نمی کند، کاربران سایت شما در زمان پرداخت سایت شما را ترک می کنند. AdWords می تواند کمپین شما را پایان دهد و سایت شما را در هر زمانی تعمیر کند. در این مدت آگهی شما نمایش داده نمی شود و در صفحه محصول کلیک نمی شود و بابت کلیک های بی فایده هزینه ای از حساب شما دریافت نمی شود.
6- نرخ بازده سرمایه گذاری بالا
Google Ads for Business – ROI بالا
برای بسیاری از صاحبان مشاغل، این سوال مطرح است که من چقدر برای هزینه کمپین سود خواهم داشت؟ در پایان کمپین نسبت سود خالص به هزینه تبلیغات چقدر خواهد بود؟
نرخ بازگشت سرمایه در AdWords به سه عامل اصلی بستگی دارد: هدف گذاری، قیمت پیشنهادی صحیح و انتخاب محتوای تبلیغاتی.
تعیین این سه عامل به دانش و تجربه شما از کمپین های تبلیغاتی ادوردز بستگی دارد، بنابراین نمی توان عددی را برای نرخ بازده سرمایه گذاری همه کمپین ها در نظر گرفت، اما آمار نشان می دهد که اگر این سه عامل به درستی تعیین شوند، میزان بازگشت سرمایه از گوگل ادوردز نیز به 700 درصد خواهد رسید. با این حال، با این تعداد جستجوی روزانه نمی توان قدرت موتور جستجوی جهانی گوگل را نادیده گرفت.
بنابراین اگر در راه اندازی کمپین تبلیغاتی شک دارید و نیاز به مشاوره دارید، می توانید به تیم بازاریابی AdWords گلد لینک مراجعه کنید.
اما چه مقدار از سرمایه ای که صرف بازاریابی اینترنتی برای تبلیغات گوگل می شود، صرف می شود؟
برای بسیاری از صاحبان مشاغل، این سوال مطرح است که من چقدر برای هزینه کمپین سود خواهم داشت؟ در پایان کمپین نسبت سود خالص به هزینه تبلیغات چقدر خواهد بود؟
نرخ بازگشت سرمایه در AdWords به سه عامل اصلی بستگی دارد: هدف گذاری، قیمت پیشنهادی صحیح و انتخاب محتوای تبلیغاتی.
تعیین این سه عامل به دانش و تجربه شما از کمپین های تبلیغاتی ادوردز بستگی دارد، بنابراین نمی توان عددی را برای نرخ بازده سرمایه گذاری همه کمپین ها در نظر گرفت، اما آمار نشان می دهد که اگر این سه عامل به درستی تعیین شوند، میزان بازگشت سرمایه از گوگل ادوردز نیز به 700 درصد خواهد رسید. با این حال، با این تعداد جستجوی روزانه نمی توان قدرت موتور جستجوی جهانی گوگل را نادیده گرفت.
بنابراین اگر در راه اندازی کمپین تبلیغاتی شک دارید و نیاز به مشاوره دارید، می توانید به تیم بازاریابی AdWords گلد لینک مراجعه کنید.
اما چه مقدار از سرمایه ای که صرف بازاریابی اینترنتی برای تبلیغات گوگل می شود، صرف می شود؟