پیج رنک چیست؟

پیج رنک (Pagerank) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیج رنک(Page rank)  در سپتامبر 1998 اولین الگوریتم بود که ثبت شد. در نهایت تبدیل شد به یک الگوریتم اصلی که گوگل از آن برای محاسبه ی رتبه بندی و اهمیت یک صفحه وب استفاده کرد. در واقع گوگل بر اساس ایده سرگی برین(Sergey Mikhaylovich Brin) مبنی بر اینکه رتبه بندی لینک های یک صفحه وب(رنک یا Rank) می توانند بر اساس محبوبیت های آن باشد لینک سازی را پیاده می کند. هرچه لینک های بیشتری به صفحه اشاره کنند رتبه آن صفحه بالاتر می رود.

مشخصات پیج رنک (Pagerank)

در موتور جستجوی گوگل دو ویژگی بارز وجود دارند. اول اینکه از نحوه ساخت لینک وب برای محاسبه رتبه بندی های موثر برای هر صفحه استفاده می شود که این رتبه بندی پیج رنک نام دارد. دوم گوگل توانایی آن را دارد که از لینک ها برای بهبود نتایج جست و جو استفاده کند. به کمک گراف لینکی این نرم افزار تهیه شد که یک منبع مهم برای تشخیص اعتبار یک صفحه وب است. همین امر باعث شد که موتور های جستجو دیگر از آن بی بهره باشند.

در اصل پیج رنک امتیازی است که گوگل برای هر صفحه در نظر می گیرد. الگوریتم پیج رنک موتور اصلی گوگل در زمان به وجود آمدن آن بود و موتور گوگل به دلیل داشتن همچنین پون مثبتی توانست از دیگر موتور های جستجو (یاهو آلتاویستا) پیشی بگیرد. ایده اولیه پیج رنک اینگونه بود که به پارامترهای سئو خارجی بیشتر از پارامترهای داخلی اهمیت داده می شد. عملکرد آن به این گونه بود که اگر یک وب‌سایت مفیدی وجود داشته باشد خارج از آن صفحه و در صفحه های دیگر به این صفحه لینک داده و معرفی می شود.

اگر مقداری اطلاعات از معرفی گوگل داشته باشیم میتوانیم از ویژگی های جستجوگر گوگل برای پیج رنک استفاده کنیم. پیج رنک دارای دو نوع ویژگی اساسی و مهم است. این ویژگی ها باعث می شوند که با دقت بالایی نتایج را ایجاد کنند. اول اینکه از ساختار لینک وب برای محاسبه رتبه بندی با کیفیت برای هر صفحه وب استفاده می کند. دوم اینکه گوگل برای بهبود نتایج جستجو با پیج رنک همکاری می کند.

مت کاتس با توجه به گفت و گویی که درباره پیج رنک داشته است نقل می‌کند که پیج رنک یک سایت نشانگر کیفیت محتوا نیست. با اینکه بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر دارد. به گفته ی وی پیج رنک تنها نشان‌دهنده تعداد لینک های ورودی از یک سایت به سایت دیگر است.

عملکرد پیج رنک (Page Rank)

نحوه کار پیج رنک اینگونه است که هر متخصص سئو باید بداند محتوایی که تولید می شود دلیل بالا آمدن آن لینک در گوگل می باشد. امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک صفحه وب که دارای لینک است و در داخل یک سایت دیگر می باشد گوگل امتیاز مثبت را برای صفحه مقصد در نظر می گیرد.

وب مسترها سایت های خود را در صفحاتی قرار می دهند که می‌دانند برای بازدید کنندگان سایتشان جالب و پر محتوا است. گوگل از این لینک های ورودی به صفحات سایت های مختلف دیگر، برای امتیاز دهی و مرتب کردن آنها در هنگام جستجو در گوگل استفاده می کند. برای مشاهده لینک های ورودی به صفحات و سایت های خود میتوانید در سایت (link:http://www.youURL.Com) سرچ کنیک و لیست سایت هایی که به شما لینک ورودی داده اند را ببینید. البته هنوز گوگل قادر به نمایش تمامی لینک ها نیست.

دریافت لینک تنها خود برای امتیاز گرفتن سایت کافی نیست. اتوریتی یک صفحه وب را هم باید در نظر گرفت. لینکی از یک صفحه که دارای پیج لینک 6 است قطعا امتیاز بیشتری از سایتی که دارای پیج رنک 2 است را دارد.

فرمول پیج رنک Page Rank) و نحوه محاسبه آن)

پیج رنک(pagerank) با استفاده از اشتراک گرفتن تمام لینک های ورودی به سایت شما محاسبه می‌شود. البته این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست. چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک می کند. تعداد لینک هایی که در صفحه مبدأ وجود دارند در رتبه سایت مقصد تاثیر دارند. همچنین رتبه ای که در پیج رنک به صفحه شما داده در بالا بردن رتبه سایت موثر است. بنابراین 85% از رتبه سایت مبدأ همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می شود.

پس با توجه به اینکه دانستیم چگونه پیج رنک امتیاز می‌دهد باید یک صفحه وب با پیج رنک 5 و فقط با لینک خارجی در صفحه اش باید 85% از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه ای که به آن لینک داده ارسال کند. بیایید بررسی کنیم که تفاوت رتبه ها در پیج رنک چقدر حائز اهمیت است. به طور مثال رتبه 4 و 5 چه تفاوتی دارند؟ چیزی که در اینجا قابل مقایسه قرار می گیرد این است که گوگل در پیج رنک یک عدد ثابت نیست و نشان‌دهنده یک بازه عددی است.

در نتیجه تمام پیج رنک های 4 با هم مساوی نیستند. طبق توضیحات رتبه 3 فقط ممکن است یک درجه از 4 بیشتر باشد. همینطور ممکن است یک درجه کمتر از 5 باشد. اما بیایید این کم و زیاد ها را محاسبه کنید. ما اینگونه فکر می کنیم که صفحه B دارای صفحات T1… Tn که به آن اشاره می کنند می باشد. فکر می کنیم که پارامتر d یک فاکتور کم کننده است که می‌تواند بین صفر تا یک تنظیم شود. ما معمولا نقطه اصلی یعنی d را 85% قرار می دهیم. همچنین C B به عنوان تعداد لینک هایی که از صفحه B خارج می شوند تعریف شده است.

فرمول پیج رنک صفحه B به شرح زیر است:

PR(B) =(1-d) +d (PR(t1) /C (T1) +… +PR(Tn) /C(Tn))

توجه داشته باشید که این فرمول توزیع احتمالی از شبکه های وب را که تشکیل دهنده هستند را به طور مثال بیان کرده. به زبان ساده تر منظور این است که اعتبار صفحه C با ضرب پیج رنک صحفه B در 85% محاسبه می شود. عددی که در فرمول به دست می آید به عنوان عامل کاهش دهنده شناخته می شو. اگر صفحه B به صفحه C لینک بدهد، 85% از اعتبار صفحه B را مال خود کرده است و 72/25 درصد از صفحه A را نیز دریافت میکند.

این سوال شاید برای شما هم پیش بیاید که یک صفحه وب هیچ لینکی نداشته باشد چه می شود؟ اگر یک صفحه هیچ لینکی نداشته باشد اعتبار آن صفر نیست. بلکه با عدد مورد نظر 15% شروع به کار می کند.

مقیاس لگاریتمی، راهی برای نمایش دادن داده های عددی در طیف گسترده ای از اعداد به صورت فشرده است. به طور معمول در داده ها، بزرگترین اعداد هزاران بار بزرگتر از اعداد کوچکتر هستند.

نحوه صحیح انتقال پیج رنک

نحوه صحیح انتقال پیج رنک با زبان برنامه نویسی با PHP امکان این را دارد که انجام شبیه سازی نحوه کار مرورگر ها، به صورت مستقیم آدرس یک لینک را ارسال کند و عدد ارسالی توسط گوگل را دریافت و نمایش دهد. در الگوریتم پیج رنک گوگل نمره ای از صفر تا ده برای هر آدرس در نظر می گیرد. هرچه این عدد در پیج رنک بالاتر باشد یعنی گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل است و در هنگام نمایش نتایج، در لیست جست و جو احتمالا گوگل امتیاز و رتبه بهتری به آن می دهد. البته در نمایش نتایج جستجو، پیج رنک تنها یکی از فاکتور های تعین کننده است. الگوریتم های گوگل جدیدا آنقدر پیچیده شده اند که بسیاری از عوامل را هنگام نشان دادن مطالب و محتوای سایت ها و وبلاگ در لیست نتایج جست و جو دخالت می دهد.

در اصل پیج رنک گوگل را باید روی تولبار های نمایش پیج رنک که در مرورگرهای گوناگون تحت عنوان پلاگین نصب می شوند دریافت کرد.

عوامل مؤثر در پیج رنک

همیشه عواملی وجود داشته که در پیج رنک مؤثر اند و البته هنوز هم این عوامل کاربردی هستند. این واقعیت وجود دارد که همه لینک ها با هم برابر نیستند. اما تنها چند عوامل وجود دارند که می‌توانند اعتبار صفحه وب را افزایش دهند. این عوامل خاص شامل موارد زیر می باشد:

  • احتمال کلیک شدن
  • لینک های داخلی موجود در متن
  • انکر تکست
  • لینک های Nofollow

نه تنها لازم است که این عوامل را بشناسیم بلکه باید نحوه اعمال آنها در سئو را هم بدانیم.

احتمال کلیک کردن: یکی از موثرترین موارد بر روی اعتبار صفحات از دید گوگل، کلیک روی لینک است. الگوریتم اصلی پیج رنک به لینک های موجود در یک صفحه وزنی متقابل اختصاص داده است. و با این وجود امتیاز Reasonable Surfer 2004 نشان می دهد که به احتمال فراوان کلیک روی همه ی لینک ها انجام نشده است. در نتیجه باید بسته به کلیک شدن روی هر لینک ارزش متفاوت و بخصوص خود را داد.

لینک هایی که کمتر روی آنها کلیک می شود معمولا بنرهای تبلیغاتی و شرایط و خدمات هستند. اما ممکن شامل لینک های انتهای صفحه یا مکان های مشابه نیز باشند.

انکر تکست

انکر ها گاها توضیحات دقیق تری از خود صفحات اصلی ارائه می دهد. در اوایل راه اندازی گوگل انکر تکست تاثیر بسزایی در رتبه بندی یک صفحه داشت. به طور مثال اگر میخواستید از اصطلاح دنیای بیهوده استفاده کنید، هرچقدر که از لینک های بیشتری استفاده می کردید که این اصطلاح به عنوان انکر تکست در آنها وجود داشت، رتبه بالاتری کسب می کردید.

در سال 2021، به دلیل استفاده بیش از حد از انکر تکست ها لینک های نامناسب زیادی ایجاد می شد و در نهایت باعث تغییرات الگوریتمی یا جریمه می شد. این الگوریتم مدتی خیلی مورد استفاده بود ولی در نهایت گوگل تغییر کرد و به بعد به عنوان لینک در نظر گرفته شد. در سال 2021 ایجاد لینک به مسابقه ای بزرگ در میان سئو کاران تبدیل شده بود. با این کار خود را محک می زدند که چه تعداد لینک انکر تکست دقیق و بیشتری را با رتبه بالاتر می‌توانند دریافت کنند.

لینک های نوفالو

لینک های نوفالو یک مزیت به شمار می روند اما نه تا زمانی که از جریان پیج رنک جلوگیری می کردند. تاریخ سئو گاهی از نوفالو برای جلوگیری از جریان پیج رنک استفاده می کردند. به طور مثال اگر صفحه دارای 5 لینک خارجی باشد اگر بغیر از یک لینک بقیه نوفالو باشند پیج رنک تنها توانایی بررسی یک لینک را داشت. در سال 2009 گوگل رسما اعلام کرد که این ویژگی دیگر کار نمی کند. و پيچ رنک در تمام لینک ها حتی تماما نوفالو هم می‌تواند عبور کند.

لینک های داخلی موجود در متن

در زمان هایی که صفحات جزو لینک نمی‌شوند، می‌توان به این راه حل متصل شد. با این کار ما می‌توانیم به پیج رنک کمک کنیم که با ساختار لینک های داخلی در سایت ما آشنا شود. ساختار این تاکتیک تاثیر مهمی دارد. و فهمیدن آن خیلی ساده است. چون در زمانی که صفحات جزو لینک نمی‌شوند مانند فرشته نجات عمل می کند. دلیل خوبی برای استفاده از تاکتیک لینک های داخلی وجود دارد. این دلیل این است که یک تاکتیک قدرتمند سئو سایت است.

دلیل گوگل برای برداشتن نوار ابزار پیج رنک

پیج رنک به سرعت به متمرکز ترین تاکتیک سئو تبدیل شد. و سئو کاران به پیج رنک عادت کرده بودند. مشکل در آنجا بود که با به اشتراک‌گذاری امتیاز پیج رنک، تغییرات با انکستر و نوفالو و… خیلی آسان شده بود. سئو کاران می دانستند که با استفاده از پیج رنک چطور به نفع خودشان با رتبه بالاتر از این الگوریتم استفاده کنند و این موضوع تنها به نفع آنها بود. در نهایت سئو کاران می دانستند که بدون نوار ابزار مشکل به وجود می آید. آنها از این موضوع سوء استفاده کردند و به نفع خود رتبه خود را بالا می بردند. بنابراین گوگل راهی جز برداشتن نوار ابزار پیج رنک نداشت. برداشتن نوار ابزار پیج رنک سال 2016 اتفاق افتاد.

پیج رنک در سال 2021 هنوز مهم است

پیج رنک هنوز هم قابل استفاده و مهم است. قرار بر این نیست چون نوار ابزار آن برداشته شده است و امتیازات نشان داده نمی شود پس قابل استفاده نیست. پیچ رنک هیچ وقت کنار گذاشته نمی‌شود و به همه کمک می‌کند تا سئو کار خوبی باشند. فقط کافیست همه نحوه ی کار با آن را یاد بگیرند.

جایگزینی برای پیج رنک

پیج رنک هنوز هم قابل استفاده در گوگل است و گوگل هیچوقت نسخه جدید نوار ابزار پیج رنک را ارائه نمی کند. تنها عیب این نوار ابزار این است که دیگر نمی‌توانیم با آن محاسبه کنیم. تعدادی از نرم افزار های اعتبار سنجی نسخه جدید خود را به بازار عرضه کرده اند. این نرم افزار ها شامل سئو و پلتفرم ها هستند که اعتبار امتیاز مخصوص به خود را دارند. امتیاز اعتبار اصلا چیست؟ یک امتیاز کلی دامنه ترکیبی است که کیفیت کلی وب سایت را محاسبه می کند و به کاربر میزان تاثیر گذاری یک بک لینک بر روی سایت مورد نظر را اطلاع می دهد.

عوامل مؤثر در پیج رنک

یکی از عواملی که می تواند منجر به افزایش پیج رنک شود ساختار و کیفیت کدنویسی است. سایت باید یک صحفه اصلی داشته باشد که بتواند به راحتی به صفحات مهمتر دسترسی پیدا کند. این کار باعث می شود که پیج رنک سایت شما افزایش پیدا کند. همچنین می‌توان برای بهبود جایگاه خود از محتوای مفید و مورد نظر در ورودی‌های گوگل استفاده کرد. همانطور که همه ی ما می‌دانیم گوگل هر سه ماه یکبار پیج رنک صفحات را آپدیت می کند و این مورد یکی از عوامل مهم در تعداد ورودی های گوگل و باز کردن یا نکردن هر سایت در صفحات اول گوگل می باشد.

امتیاز اعتبار پیج رنک

از این معیار از داده ها به عنوان بخشی از الگوریتم امتیاز دهی استفاده می شود. اساس هایی که یک بک لینک بر روی سئو می‌تواند تاثیر بگذارد شامل گزینه هایی است از جمله:

  1. داده های جستجو اصلی، موقعیت های کلیدی و شامل ترافیک جستجو اصلی
  2. داده ترافیک وب سایت
  3. داده های بک لینک، شامل لینک های فالو، نوفالو و دامنه های ارجاع و

مزایای پیج رنک

افزایش ترافیک

تا به حال پیش آمده است که در گوگل چیزی را سرچ کنید. قطعا متوجه شدید که گوگل وب سایت های گوناگونی را برای شما باز می کند. اما اولین وب سایتی که در اول صفحه نمایش داده می شود توجه را به خود جلب می کند. باید بدانید که این سایت کلیک ها و ترافیک بیشتری نسبت به سایر سایت ها دریافت می کند.

فرصت های بهتر

اگر برای سایت خود محتوای با کیفیت تهیه کنید و بتوانید مشتری را جذب کنید این خود به یک فرصت برای سایت شما تبدیل می‌شود. پیج رنک به راحتی می تواند سایت شما را به رده بالاتری هدایت کند و شما به این طریق کسب و کار خود را توسعه دهید.

اعتبار بیشتر

پیج رنک نتایج را بر اساس اهمیت، آموزنده بودن یا ارزشمندی دسته بندی می کند. کاربران می‌خواهند سایتی که بیشترین اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهد را باز کنند. همه می‌دانیم که مردم به گوگل اطمینان دارند و با ارائه وب‌سایت با رتبه های بالاتر می توان این اعتبار را دریافت کرد.

نتیجه گیری

در آخر با توجه به توضیحات مورد نظر و سخنان مت کاتس متوجه شدیم که مفهوم پیج رنک به صورت یک عدد مشخص و مقداری هم فراموش شده به کاربران ارائه خدمات می کند. ولی همچنان ارزش و اهمیت بک لینک های طبیعی از سایت معتبر افزایش پیدا کرده است. محتوای مرتب و به روز شده یکی از بهترین شاخص های بهبود پیج رنک در نظر گرفته شد است. وب سایت هایی با بهترین محتوا به مرور بیشترین ترافیک و مخاطب را به خود جلب می‌کنند،گلدلینک با خدمات لینک سازی این طبیعی سازی را به شما تقدیم خواهد کرد.


FAQ یا سوالات متداول

PageRank به چه معناست؟

PageRank روشی برای سنجش اهمیت صفحات وب سایت است.

آیا گوگل همچنان از PageRank استفاده می کند؟

بله! اگر چه گوگل پیج رنک را مخفی نگهداشته، اما این الگوریتم همچنان در رتبه بندی صفحات وب در نتایج موتورهای جستجو مانند همیشه مهم است.

×