تجزیه و تحلیل احساسات (sentiment analysis) فرآیند شناسایی و دسته بندی نظرات بیان شده در یک متن با استفاده از محاسبات الگوریتمیک است. این کار توسط نرم افزارهای تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می شود. سنتیمنت آنلایسیس به تعیین اینکه آیا نگرش نویسنده نسبت به یک موضوع یا محصول خاص مثبت، منفی یا خنثی است کمک شایانی می کند.
موتورهای جستجو همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود نتایجی که به کاربران نشان می دهند، هستند. از این رو و از طریق به روز رسانی الگوریتم ها و با بهبود رتبه بندی و فرآیند های ایندکس خود هستند. برای آنها، درک اینکه جستجو کننده دقیقا به دنبال چه قصد، نیت و اینتنتی هست، امری بیسیک و اساسی است.
در طی سالهای گذشته ، پیشرفتهای شگرفی در فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی صورت گرفته و این امکان را فراهم کرده تا تحلیل احساسات، نقشی کلیدی در تحقق خواسته مخاطب پیدا کند. در حال حاضر، موتورهای جستجو با استفاده از sentiment analysis می کوشند تا بهتر متوجه این شوند که یک فرد دقیقا به دنبال چه چیزی است تا مرتبط ترین و در عین حال بهترین نتایج را برای وی در SERP نشان دهند.
در سال 2008، گوگل چیزی را که ما اکنون به عنوان featured snippets می شناسیم معرفی کرد. در واقع فیچر اسنیپت ها نتایج جستجوی منتخبی هستند که قبل از نتایج ارگانیک در بالای SERP و توسط خود Google (در جایگاه صفر یا zero position) گنجانده شده اند. هدف اصلی آنها پاسخگویی فوری، مستقیم و بی واسطه به سوالات کاربران است. سایتی که در میان این نتایج نمایش داده میشود، عملا در معرض دید بیشتر برند و در بین SERPها قرار میگیرد (حال آنکه ممکن بین 10 نتیجه اول SERP هم نباشد).
بینگ در سال 2018 اعلام کرد که تجزیه و تحلیل احساسات را در فرآیند بازیابی intelligent snippets در صفحات نتایج جستجو گنجانده و از آن برای نمایش نتایج به مخاطبانش استفاده می کند. با این حال، آنها عوامل دیگری را هم در این انجام این فرآیند در نظر می گیرند:
– قدرت و کیفیت داده شده یک وب سایت. (website authority + quality)
– کلیت محتوا برای یک موضوع خاص چقدر مرتبط است. (content relevancy)
– اینکه آیا برای خزیدن و ایندکسینگ محتوا با سهولت انجام می شود یا خیر؟! (easy crawling and indexing)
– آیا صفحه وب تجربه کاربری (user experience) خوبی ارائه می دهد؟!
تجزیه و تحلیل احساسات چگونه می تواند بر سئو تأثیر بگذارد؟
در حقیقت تجزیه و تحلیل احساسات (sentiment analysis) می تواند به ویژه برای سئوی لوکال یا محلی بسیار مفید باشد. موتورهای جستجو با استفاده از sentiment analysis ممکن است درک بهتری از مثبت یا منفی بودن بررسی یک کسب و کار یا یک صفحه وب بدست آوند ( حتی اگر به روشی منفی و نامعقول برای آن لینک سازی شده باشد). بنابراین می توانند، از این اطلاعات برای ایندکس کردن و رنکینگ یا رتبه بندی صفحه یا کسب و کار مذکور استفاده کنند. اینجاست که نقش و نحوه بکارگیری صفات در متن و تصویر قدرت نمایی می کند.
در مورد اینکه چگونه متخصصان و کارشناسان سئو می توانند از اطلاعات استفاده کنند؟ باید گفت که تجزیه و تحلیل نتایج بازگردانده شده برای یک کوئری، موتورهای جستجو می توانند سرنخ هایی در مورد آنچه کاربران به دنبال آن هستند را به وی ارائه دهند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل احساسات می تواند نقش مهمی در به روز رسانی جدید الگوریتم ها و حتی الگوریتم های جدیدی که قرار است در آینده معرفی و استفاده شوند و موجبات نمایش نتایج جستجو هر روز دقیق تر و دقیق تر را فراهم آورند و آنگاه کاربران می توانند هر چیزی را که به دنبال آن هستند با دقیت و صحت بالا پیدا کنند.