“اعتبار وب سایت” یکی از مفاهیم SEO است که به “قدرت” یک دامنه معین اشاره دارد.
برخی از مردم به این “اعتبار دامنه” می گویند، که نباید با معیار Domain Authority (DA) Moz اشتباه گرفته شود. وقتی در مورد اعتبار دامنه صحبت می کنیم، در مورد یک مفهوم کلی سئو صحبت می کنیم که مترادف با “اعتبار وب سایت” است.
معیار اعتبار سایت از نگاه Ahrefs
مثلا در Ahrefs، یک معیار اعتبار وب سایت به نام رتبه دامنه دارد. در مقیاس صفر تا صد اجرا می شود. هرچه رتبه دامنه (DR) وب سایت بالاتر باشد، قوی تر و معتبرتر است.
ابزار رایگان بالا “مرجعیت” وب سایت شما را همانطور که توسط Ahrefs محاسبه شده است (به عنوان مثال، رتبه دامنه) نشان می دهد.
چگونه امتیاز رتبه بندی دامنه (DR) خود را محاسبه می کند؟
رتبه بندی دامنه (DR) به کمیت و کیفیت بک لینک های خارجی به یک وب سایت می پردازد.
در اینجا نحوه محاسبه این متریک به زبان ساده آمده است:
نگاه کنید که چند دامنه منحصر به فرد به وب سایت مورد نظر پیوند دارند.
به “اعتبار” آن دامنه های پیوند دهنده نگاه کنید.
در نظر بگیرید که هر یک از آن سایت ها به چند دامنه منحصر به فرد پیوند دارند.
برای محاسبه نمرات DR “خام” مقداری جادوی ریاضی و کدگذاری را اعمال می شود.
این امتیازها را در مقیاس 100 درجه ای ترسیم می شوند.
رتبه دامنه هیچ متغیر دیگری مانند هرزنامه پیوند، ترافیک، سن دامنه و غیره را در نظر نمی گیرد.
چرا “اعتبار یا اتوریتی” دامنه شما مهم است؟
نمایندگان Google به طور مداوم استفاده از “مرجع دامنه” را به عنوان یک عامل رتبه بندی رد می کنند. اما به گفته جان مولر از گوگل، آنها امتیازی در سراسر سایت دارند که “نقشه های مشابه را نشان می دهد.”
به علاوه، زمانی که ما همبستگی بین رتبهبندی دامنه (DR) و رتبهبندی کلمات کلیدی را برای ۲۱۸۷۱۳ دامنه مطالعه کردیم، متوجه شدیم که این دو به خوبی همبستگی دارند.
این باعث میشود رتبهبندی دامنه (مرجع) معیاری مفید برای تخمین توانایی وبسایت برای دریافت ترافیک ارگانیک از Google باشد.
سلب مسئولیت: این یک مطالعه بستگی دارد و علیت را ثابت نمی کند.
امتیاز رتبه بندی دامنه (مرجع) خوب چیست؟
به طور کلی، هر چه “اتوریتی” دامنه شما بالاتر باشد، بهتر است.
اما مهم است که در مورد رتبه بندی دامنه به صورت مطلق قضاوت نکنید. دلیل آن این است که رتبه بندی دامنه طبق تعریف یک معیار نسبی است. نمی توان گفت که رتبه دامنه 30 خوب است یا 50 یا 60 یا 70. همه چیز نسبی است.
در اینجا یک قانون کلی وجود دارد:
- رتبه دامنه شما (مرجع) اگر بالاتر یا قابل مقایسه با سایت های مشابه باشد خوب است.
- نحوه بهبود رتبه دامنه خود (یعنی امتیاز “مرجع”)
- دریافت بک لینک از وب سایت های منحصر به فرد (دامنه های ارجاع یا ریفرال دامین ها) تنها راه برای بهبود امتیاز رتبه بندی دامنه (مرجع) وب سایت شما است.
اما بهبود “اعتبار” سایت شما هرگز نباید هدف اصلی شما باشد.
در عوض باید روی کسب بک لینک از صفحات قوی در سایت های معتبر در صنعت خود به صفحاتی که می خواهید در گوگل رتبه بندی کنید تمرکز کنید. به این دلیل که ارتباط واضحی بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده به یک صفحه و میزان ترافیک ارگانیک آن وجود دارد، یکی از راهکارهای افزایش اعتبار سایت خرید بک لینک می باشد.
علاوه بر این، ما دریافتیم که تعداد دامنههای ارجاعدهنده به یک صفحه قویترین فاکتور بک لینک مرتبط در رتبهبندی است.
نحوه استفاده از «اعتبار وب سایت»
در اینجا دو مورد استفاده خوب وجود دارد:
1. مقایسه با رقبای خود
اگر “اتوریتی” وب سایت شما بالاتر از رقبای شما باشد، پس سایت شما از نظر “محبوبیت لینک” قوی تر از آنهاست.
به عنوان مثال، ahrefs.com دارای رتبه دامنه 88. Moz.com دارای رتبه دامنه 91 است.
دلیل آن این است که بک لینک های بیشتری از وب سایت هایی با نمایه های پیوند قوی دارد که منجر به امتیاز «authority» بالاتر (که توسط Ahrefs اندازه گیری شده است).
نکته: اگر دو وبسایت دارای رتبهبندی دامنه یکسانی هستند، باید از رتبه Ahrefs (AR) برای قضاوت در مورد قدرت نسبی آنها استفاده کنید.
مقایسه رتبه دامنه خود با سایر وب سایت های صنعت شما می تواند به شما بگوید که آیا رقبای شما بهتر از شما عمل می کنند یا بدتر. اگر آنها بهتر عمل می کنند، ممکن است بخواهید پروفایل بک لینک آنها را در Ahrefs Site Explorer برای فرصت های لینک استفاده نشده تجزیه و تحلیل کنید.
2. بررسی چشم انداز پیوند
گوگل بیشتر به “قدرت” صفحه پیوند دهنده اهمیت می دهد تا دامنه پیوند دهنده. با این حال، صفحاتی که در دامنههای «مرجع» بالا قرار دارند، قویتر از صفحاتی هستند که در سایتهای «مرجعیت» پایین هستند.
به همین دلیل، رتبه بندی دامنه Ahrefs یک پروکسی خوب برای قضاوت در مورد کیفیت نسبی مشتریان بالقوه پیوند است.
با این حال، هرگز کیفیت یک وب سایت را تنها بر اساس «مرجع» در سطح سایت قضاوت نکنید.
همچنین باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
آیا آنها بک لینک با کیفیت بالایی دارند؟
آیا آنها صفحات زیادی دارند؟ (کمتر معمولا بهتر است)
آیا آنها به بسیاری از وب سایت ها پیوند دارند؟ (باز هم، کمتر بهتر است)
آیا آنها محتوای باکیفیت منتشر می کنند؟
آیا این وب سایت احتمالاً تا شش ماه دیگر هنوز فعال خواهد شد؟ یک سال؟ پنج سال؟
آیا ترافیک ارگانیک دریافت می کند؟ آیا این وب سایت به صورت موضعی به سایت شما مرتبط است؟