بک لینک چیست؟

بک لینک چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم به‌صورت مفصل در مورد بک لینک‌ها (backlink) صحبت کنیم. اگر به سئو سایت علاقه‌مند هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

بک لینک‌ ها درواقع پیوندهایی از یک وب‌سایت به یک صفحه در وب‌سایت دیگر هستند. درواقع شما با استفاده دانشی که در مورد سئو و سایت دارید، با استفاده یک کلمه کاربر را به یک سایت دیگر منتقل می‌کنید. گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینک‌ها را برای یک صفحه خاص در نظر می‌گیرند.

صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولاً رتبه بالایی در موتورهای جستجوی ارگانیک دارند. حالا بریم سراغ انواع بک لینک‌ها ببینیم چند مدل بک لینک داریم.

انواع بک لینک

بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که در نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیرگذارند. هر صفحه وب‌سایتی با رتبه بالا معمولاً دارای مجموعه‌ای از پیوندها و لینک‌های ورودی باکیفیت بالا و بسیار عالی است.

ازآنجایی‌که انواع مختلفی از بک لینک‌ها وجود دارد، یک‌راه خوب برای افزایش رتبه صفحه شما این است که بر روی گرفتن بک لینک‌های باکیفیت تمرکز کنید. برای به دست آوردن بک لینک‌های باکیفیت، باید دانش خود را در مورد انواع بک لینک‌ها افزایش دهید و یا حداقل انواع بک لینک‌ها بشناسید تا بدانید در کجا از کدام بک لینک استفاده کنم.
برای کمک به شما برای شروع کارتان، ما یک لیست جامع از انواع بک لینک‌هایی را که می‌توانید برای کمک به افزایش رتبه موتور جستجوی خود به دست آورید، گردآوری کرده‌ایم که در ادامه برایتان به شکل مختصر توضیح هم داده‌ایم.

خرید بک لینک بسیار ساده‌تر از افزودن دستی آن‌هاست. بک لینک‌های باکیفیت بالا (برای کسانی که تمایل به بک لینک‌های پولی دارند) شامل لینک‌های معتبر مانند: پست‌های مهمان، بک لینک‌های سرمقاله، ویرایش‌های خاص و PBN هست.

1. NoFollow Links

در دهه 1990 تا اوایل دهه 2000، مردم متوجه شدند که ایجاد یک دسته از بک لینک‌ها با ارسال هرزنامه به نظرات با لینک در سایر وب سایت‌ها مانند وبلاگ‌ها آسان است. برای محدود کردن بازی موتورهای جستجو با این تاکتیک، توسعه‌دهندگان وب ویژگی nofollow hyperlink را ایجاد کردند.

موتورهای جستجو مانند گوگل ادعا می‌کنند که لینک‌های nofollow توسط الگوریتم‌هایی مانند رتبه صفحه گوگل نادیده گرفته می‌شوند. لینک‌های Nofollow به‌اندازه لینک‌های dofollow برای شما ارزشی ندارند، اما تمام داده‌های ما نشان می‌دهد که سایت‌هایی که رتبه خوبی دارند، تعادل سالمی بین لینک‌های nofollow/dofollow دارند.

2. DoFollow Links

یک بک لینک در حالت عادی Dofollow است و نیازی نیست که کد خاصی را وارد کنیم. لینک‌های Dofollow در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارند و بنابراین در بیشتر مواقع برای لینک سازی ارجحیت دارند. اما همان‌طور که قبلاً گفته شد، یک سایت باید دارای مقدار مناسبی از پیوندهای dofollow و nofollow (در رابطه با سایر وب سایت‌های مشابه/مرتبط) باشد.

3. Pillow Links

لینک‌های اصطلاحاً “بالشی” انواعی از بک لینک‌ها هستند که به پروفایل شما تنوع می‌بخشند. آن‌ها واقعاً قدرت رتبه‌بندی خام را ارائه نمی‌دهند. مگر اینکه سایت شما در یک جایگاه رقابتی بسیار پایین قرار داشته باشد. این پیوندهای طبیعی باید در ابتدا و در طول فرآیند رتبه‌بندی برای کمک به ایجاد وب‌سایت شما استفاده شوند.

 انواع مختلفی از بک لینک‌ها وجود دارد که در دسته “پیوند بالشی” قرار می‌گیرند که در پایین لیست شده‌اند:

  • نقل‌قول‌ها
  • پروفایل‌های اجتماعی
  • پست‌های انجمن
  • بیانیه‌های مطبوعاتی
  • دایرکتوری‌های خاص
  • نظرات وبلاگ

شما می‌توانید به‌راحتی انواع بک لینک‌های بالشی را برای وب‌سایت خود ایجاد کنید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای. آن‌ها برای ساخت و توسعه یک سایت ضروری هستند. زیرا در مورد وب‌سایت، کسب‌وکار شما “سروصدا” ایجاد می‌کنند و به ایجاد ارتباط و تنوع کمک می‌کنند. درعین‌حال به موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهند که وب‌سایت شما قانونی و کاربردی است.

4. Authority Links

این‌ها انواع بک لینک‌هایی هستند که قدرت رتبه‌بندی خام، قدرت و ارتباط را برای کمک به افزایش رتبه وب‌سایت شمارا فراهم می‌کنند. لینک‌های اتوریتی و یا مرجع، برخلاف لینک‌های بالشی، تقریباً همیشه dofollow هستند. این نوع بک لینک‌ها با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهند شد.

نمونه‌هایی از این نوع بک لینک‌های قدرتمند و باکیفیت شامل موارد زیر هستند:

  • پست‌های مهمان
  • PBN یا پی بی ان
  • ویرایش‌های تخصصی
  • لینک‌های ویرایشی

5. Contextual Links

پیوند متنی، پیوندی است که در یک پاراگراف متن ظاهر می‌شود نه در منو، نوار کناری، ویجت، و غیره. ویژگی پیوندهای متنی این است که با عناصر و اطلاعات اطرافشان ارتباط دارند. کاربر همیشه بک لینک متنی را به یک لینک غیر متنی ترجیح می‌دهد. پس برای لینک سازی حواستان به این موضوع نیز باشد.

6. Guest Posts

پست‌های مهمان یکی از انواع پیوندهای معتبر موردعلاقه کاربران هستند. آن‌ها به‌طور گسترده در دنیای سئو بسیار ارزشمند بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. هدف این نوع لینک سازی به این شکل است که در آن نویسنده پست مهمان مقاله‌ای را در وبلاگ مدیر وب‌سایت منتشر می‌کند و معمولاً درازای دریافت لینک در متن وبلاگ که به سایت هدف نویسنده اشاره می‌کند.

پست‌های مهمان می‌توانند لینک‌های رایگان و پولی داشته باشند. پست مهمان می‌تواند یک بک لینک باکیفیت بالا ایجاد کند، که اگر از یک سایت لینک دهنده باکیفیت (یعنی قابل‌اعتماد، مرتبط و معتبر) و با محتوای باکیفیت احاطه‌شده باشد، می‌تواند به‌شدت برای رتبه‌بندی شما مفید باشد ، به اصطلاح دیگر خرید رپورتاژ .

بک لینک‌های وبلاگ نویسی مهمان بیشتر باید به موضوع و محتوای آن پرداخته شود. بک لینک‌های بیو پست مهمان (بانام مستعار پیوندهای بیو نویسنده) گونه‌ای از بک لینک‌های وبلاگ نویسی مهمان هستند که لینک خروجی در قسمت بیو نویسنده مهمان درج می‌شود.

پس اگر می‌خواهید از این نوع پست‌های مهمان استفاده کنید، باید اطمینان داشته باشید که محتوای باکیفیتی را ارائه خواهید کرد که مطابق با سطح ارزشی باشد که به دیگران قول داده‌اید. یک پست برابر بک لینک است.

همچنین شما می‌توانید لینک‌های پست مهمان از شرکتی که خدمات بک لینک وبلاگ نویسی مهمان را ارائه می‌دهد، را خریداری کنید.

7. PBNs

پیوندهای PBN، بک لینک‌های متنی و معتبری هستند که معمولاً در صفحه اصلی یک وبلاگ قرار دارند که تنها باهدف دست‌کاری موتورهای جستجو به وجود آمده‌اند. این ایده به این صورت است که شما دامنه‌های بسیار قدیمی را پیدا می‌کنید تعداد بسیار زیادی بک لینک عالی دارند.

خرید پی بی ان PBN

پس از بازسازی و رسیدگی به آن سایت، از آ«به صفحه اصلی سایت خودتان لینک سازی می‌کنید. بااین‌حال، این استراتژی پیشرفته لینک سازی از دید موتورهای جستجو (یعنی گوگل) غیرطبیعی تلقی می‌شود. به دلیل اینکه وبلاگ‌ها به‌جای ارائه اطلاعات مفید به بازدیدکنندگان، فقط برای انتقال قدرت به یک سایت پولی استفاده می‌شوند.

هنگامی‌که PBN ها با دقت مورداستفاده قرار بگیرند، لینک‌های بسیار ارزشمندی برای ارائه قدرت به اهدافتان هستند.

8. Niche Edits

قطعاً یکی از انواع بک لینک‌های موردعلاقه ما، لینک‌های سرپرست است. لینک‌های سرپرست، پیوندهای معتبری هستند که کاملاً شبیه به پست‌های وبلاگ باکیفیت بالا هستند. بسیار پیشنهاد می‌شود که از این نوع بک لینک‌ها استفاده کنید. به دلیل اینکه نتیجه فوق‌العاده‌ای دارند.

9. Editorial Links

این نوع بک لینک، آخرین نوع بک لینک مرجع در لیست ما است. اساساً مانند یک پست مهمان بوده، اما به دست آوردن آن بسیار سخت است. به دلیل اینکه سایت لینک دهنده بسیار معتبر و انحصاری است (بنابراین آن‌ها در مورد ارائه‌دهندگان محتوای خود حساس هستند). این بدان معنی است که یک بک لینک سرمقاله ممکن است برای بودجه ساخت لینک شما بسیار گران باشد.

این مدل بک لینک‌ها لینک‌های خروجی مرتبط با سایت‌های انتشار اخبار هستند. به‌طور کلی‌تر، این مدل بک لینک، از یک منبع قابل‌ اعتماد با اعتبار دامنه بسیار بالا می‌آید (یعنی دارای هزاران محتوای باکیفیت بالا و دامنه‌های ارجاع دهنده).

تصور کنید که یکی از کارمندان نیویورک‌تایمز نیاز به ذکر برخی منابع در یک مقاله با لینک دادن به وب‌سایت‌های دیگر دارد. با لینک دهی این شخص قدرت تمامی آن صفحات افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این سبک از بک لینک‌ها، لینک‌هایی از سایر وب سایت‌ها هستند که با انتشار محتوای اصلی ایجاد می‌شوند. به همین دلیل است که دریافت بک لینک سرمقاله مشابه وبلاگ نویسی مهمان است.

ساختار بک لینک

در اینجای مقاله می‌خواهیم در مورد انواع مختلف بک لینک و ساختار آن‌ها که یکی از آن‌ها به‌عنوان لینک “بالشی” در نظر گرفته می‌شوند صحبت کنیم. اینها ابزارهای بسیار مفیدی برای هرکسی است که یک وب‌سایت راه‌اندازی می‌کند. علاوه بر این، روش‌های ساخت لینک بالشی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن بک لینک است، البته انکر تکست ها نقش مهمی دارند در سئو و لینک سازی.

1- نظرات وبلاگ (Blog Comments)

ارسال نظرات در وبلاگ‌ها برای ایجاد بک لینک نظرات، راه خوبی برای تنوع بخشیدن به پروفایل لینک شما و افزودن مقداری ارتباط است بدون اینکه هزینه‌ای خرج شود. بااین‌حال، انتظار نداشته باشید که این بک لینک‌ها رتبه شمارا افزایش دهند. به همین دلیل است که ما آن‌ها را لینک‌های بالشی در نظر می‌گیریم.

برای دریافت این بک لینک، داخل پست یک وبلاگ نظری را تایپ کنید و سپس در جزئیات آدرس سایت خود را نیز وارد کنید.

2- نشانک‌های اجتماعی (Social Bookmarks)

سایت‌ها و همچنین پلتفرم‌های نشانک‌گذاری اجتماعی سرویس‌های محتوای محبوبی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند محتوا را پست کنند و پیوندهایی به صفحات وب به اشتراک بگذارند. این پیوندهای بالش اجتماعی ساده، رایگان و طبیعی هستند.

ازآنجایی‌که این وب‌سایت‌های معتبر منابع وبی را جمع‌آوری می‌کنند که بسیاری از علایق مشترک را پوشش می‌دهند، آن‌ها پلتفرم‌های خوبی برای ارسال نظرات واقعی و محتوای کاربرپسند هستند. به‌عنوان‌مثال، پین‌تر است یک ابزار رایگان برای ارسال محتوا با اطلاعات پس‌زمینه ضمیمه‌شده است.

3- فهرست راهنماهای مقاله (Article Directories)

پیوندهای دایرکتوری مقاله زمانی بسیار مهم بودند که ابزارهای سئو خودکار تولیدشده به‌اندازه امروز رایج نبودند. به این صورت بود که یک مقاله با یک لینک بنویسیم و آن را به صدها دایرکتوری مقاله ارسال کنیم.

درنهایت، الگوریتم‌های جستجو شروع به جریمه کردن بک لینک‌های هرزنامه مرتبط با دایرکتوری‌هایی که کیفیت پایین داشتند را کرد و محتوای تکراری در وب را فیلتر کردند.

4- پیوندهای متقابل – تبادل لینک (Reciprocal Links (Link Exchanges))

تبادل لینک شامل دو وب مستر (یا برند) است که با یکدیگر بک لینک‌ها را برای منافع متقابل معامله می‌کنند. پیوندهای متقابل مفید هستند، اما نباید بیش‌ازحد مورداستفاده قرار گیرند، زیرا برای شبکه بزرگی از وب مسترها بسیار آسان است که با یکدیگر در اشتراک‌گذاری پیوندها همکاری کنند.

5- تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (Pay-per-Click Ads (PPC))

این‌یک مدل تبلیغاتی است که در آن شما برای حق قرار دادن یک آگهی با کلمات کلیدی در یک حراج مانند گوگل ادورز پیشنهاد می‌دهید. هنگامی‌که آن کلمات کلیدی در یک موتور جستجو وارد می‌شوند، بالاترین قیمت پیشنهادی برای آن کلمات کلیدی باعث می‌شود که تبلیغات آن‌ها بیشتر در نتایج جستجو نمایش داده شود.

این تبلیغات ازنظر فنی دارای بک لینک به سایت شما هستند، بااین‌حال، آن‌ها باید بسیار متفاوت از سایر بک لینک‌ها در نظر گرفته شوند و وزن یکسانی ندارند.

6- لینک‌های دایرکتوری (Directory Links)

این پیوندهای بالشی راه خوبی برای افزایش طبیعی آگاهی از برند در بازارهای هدف هستند. همچنین منطقی است که از پیوندهای دایرکتوری در یک کمپین لینک بیلدینگ استفاده کنید و نتیجه مطلوب دریافت کنید.

7- لینک‌های انجمن (Forum Links)

انجمن‌ها سایت‌های گفتگو هستند که در آن کاربران پیام‌هایی را در مورد موضوعات مختلف در یک ساختار سلسله مراتبی ارسال می‌کنند. لینک‌هایی که در این انجمن‌های آنلاین و سایت‌های تابلوی پیام وجود دارند، پیوندهای انجمن نامیده می‌شوند. بسته به محل قرارگیری آن‌ها در سایت، چند نوع پیوند انجمن وجود دارد:

  • یک صفحه نمایه
  • بخش امضای یک پست
  • بدنه اصلی پست‌ها
  • در سراسر موضوع بحث

این پیوندها برای کسب‌وکارها نیز بسیار طبیعی هستند و گوگل به‌شدت مراقب آن است. زیرا این تاکتیک لینک سازی درگذشته نیز مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت.

8- پیوندهای بیوگرافی نویسنده (Author Bio Links)

نویسندگان گاهی اوقات هنگام پست کردن در نشریه‌ای که متعلق به خودشان نیست، بیوگرافی کوتاهی را همراه با محتوای آن‌ها ارائه می‌دهند. لینک‌هایی که به پروفایل و بیوگرافی خود اضافه می‌کنند، از این نوع می‌باشند. این لینک‌ها می‌توانند به محتوای صفحه اصلی سایت یا وبلاگ اصلی نویسنده اشاره کنند.

9- سیگنال‌های اجتماعی (Social Signals)

سیگنال‌های اجتماعی معیارهای رسانه‌های اجتماعی هستند که نشان‌دهنده محبوبیت و تمایل به محتوای خاص شما است. بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات، لایک‌ها و عدم‌تأییدها نمونه‌هایی از سیگنال‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف هستند.

شما برای اعتمادسازی باید برای وب‌سایت خود شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، توییتر و.. داشته باشید. سیگنال‌های اجتماعی و لینک‌های رسانه‌های اجتماعی ازنظر توانایی در کمک به رتبه‌بندی شما مانند بک لینک‌های معمولی محاسبه نمی‌شوند، اما ارزش سئویی بالایی دارند.

10- لینک‌های تولیدشده به‌صورت خودکار (Auto-Generated Links)

بک لینک‌های تولیدشده خودکار به برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که به‌طور خودکار برای شما در وب‌سایت‌های مختلف بک لینک ایجاد می‌کنند (مثلاً بک لینک‌های GSA). برخی از بک لینک‌های تولیدشده خودکار با استفاده از یک ابزار پولی انجام می‌شود.

این به‌طورکلی به‌عنوان یک طرح لینک سازی باکیفیت پایین و یک عمل بسیار اسپم در نظر گرفته می‌شود. ما استفاده از این نوع پیوند را توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه واقعاً بدانید با آن‌ها چه می‌کنید.

11- پیوندهای ویجت و نوار کناری (Widget and Sidebar Links)

این نوع ویجت‌ها را می‌توانید در بخش‌های کناری وب‌سایت خود و همچنین در پاورقی قرار دهید و مطالب و لینک سازی خوبی را هم در آن قسمت‌ها ایجاد کنید. از طرفی سایدبارها هم قسمت‌هایی در کنار وب سایت‌ها هستند که مطالب برتر و اخیر را به کاربران نشان می‌دهد.

12- پیوندهای وبلاگ (Blogroll Links)

اکثر وب سایت‌ها دارای وبلاگ یا فهرستی از مقالات مختلف منتشرشده در سایت را دارند. بیشتر سایت‌های خبری موردعلاقه شما نمونه‌هایی از وبلاگ‌ها هستند. برای دریافت لینک بلاگ‌رول، باید پیوندی را در یک پست وبلاگ در سایت دریافت کنید و لینک را نزدیک ابتدای مقاله نشان دهید تا در متن پیش‌نمایش نشان داده شود.

13- لینک‌های تصویر (Image Links)

لینک‌های تصویری هم از انواع دیگر پیوندها هستند که به‌جای لینک‌های متنی به کار می‌رود. بک لینک‌هایی که بر روی تصاویر زده می‌شوند از هم اهمیت بالایی برخوردارند و کاربر را با کلیک بر روی تصویر به صفحه هدف منتقل می‌کند.

14- لینک‌های پروفایل (Profile Links)

شما با ساخت پروفایل در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و.. می‌توانید یک بک لینک به سایت موردنظر خود بدهید. در تمامی این نرم‌افزارها در قسمت تکمیل پروفایل شما برای کسب‌وکار خود مجاز به افزودن یک یا چند لینک هستید.

شما با ایجاد یک حساب کاربری در تمامی این اپلیکیشن‌ها می‌توانید یک بک لینک دریافت کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که بیشتر این بک لینک‌ها نوفالو هستند.

15- لینک‌های پاورقی (Footer Links)

لینک‌های پاورقی، لینک‌هایی هستند که در انتهای صفحه یک وب‌سایت و در قسمت فوتر آن قرار دارد. اگر هم دقت کرده باشید فوتر در تمامی صفحات یک وب‌سایت تکرار می‌شود و عضو ثابت بدنه سایت است. این یعنی اگر شما از یک وب‌سایتی در قسمت فوتر بک لینک بگیرید، آن سایت به تعداد صفحات و برگه‌هایی دارد به شما بک لینک می‌دهد.

چرا بک لینک مهم هست؟

بک لینک‌ها به زبان ساده حکم رأی را دارند. زمانی که شما به چیزی رأی می‌دهید حالا یا مثبت یا منفی، نظرتان را در مورد چیزی مطرح کرده‌اید. بک لینک‌ها هم به همین صورت هستند رأی‌هایی هستند که از سایر وب سایت‌ها گرفته می‌شود(طبق محاسبات الگوریتم پیج رنک) ، انتقال Pagerank.

هر یک از این آرا به موتورهای جستجو می‌گوید: “این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است”. بنابراین هرچه تعداد این «رأی‌ها» بیشتر باشد، در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت. همچنین گوگل سایت شمارا در نتایج اولیه خود به کاربران نشان خواهد داد.

همچنین بک لینک‌ها به سه چیز اصلی کمک می‌کنند:

  1. Rankings (رتبه‌بندی)
  2. Discoverability (قابلیت کشف)
  3. Referral traffic (ترافیک ارجاعی)

ریفر دامین چیست؟

ازنظر فنی، یک دامنه ارجاع دهنده یک وب‌سایت منحصربه‌فرد است که به یک وب‌سایت هدف لینک می‌دهد و ممکن است ترافیک را از طریق یک یا چند بک لینک خارجی به آن سایت هدایت کند. در ادامه با یک مثال ساده مفهوم ریفر دامین یا دامنه ارجاع دهنده را متوجه خواهید شد.

فرض کنید وب‌سایت شما 10 عدد بک لینک از یک سایت گرفته است. در این حالت تعداد بک لینک‌های شما 10 و ریفر دامین شما 1 است. حالا فرض را بر این بگیرید که از 10 سایت مختلف، از هرکدام 1 عدد بک لینک گرفته‌اید.

تعداد بک لینک‌های شما 10 عدد، اما با این تفاوت که ریفر دامین شما در این حالت 10 است. چون از 10 وب‌سایت بک لینک گرفته‌اید. طبیعتاً هر چه ریفر دامین شما افزایش پیدا کند برای سئوی سایت شما بسیار عالی است.

جمع‌بندی

تمامی این بک لینک‌ها یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند، آن‌هم این است که ارزش وب‌سایت شمارا در موتورهای جستجو بالا ببرد. اما زمانی که دست‌به‌کار شدید برای ساخت بک لینک، یادتان باشد که هر بک لینک کارایی خاص خودش را دارد.

×