لینک سازی چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟
لینک سازی تمرین ایجاد لینکهای یک طرفه (همچنین به عنوان “بک لینک” نیز شناخته میشوند) به یک وب سایت با هدف بهبود رتبه (rank) موتورهای جستجو ( سئو ) انجام میشود. استراتژی های رایج لینک سازی شامل بازاریابی محتوا، ساخت ابزارهای مفید، اطلاع رسانی ایمیل، لینک سازی شکسته و روابط عمومی است ، گفتنی است که لینک سازی پایه ترین مراحل سئو خارجی یا Off page seo می باشد.
چرا لینک سازی اینقدر مهم هستند؟
در گذشته، موتورهای جستجو مانند یاهو! و آلتا ویستا بازیکنان غالب بودند. و آنها نتایج جستجوی خود را 100٪ بر اساس محتوای یک صفحه وب رتبه بندی کردند.
الگوریتم PageRank که اکنون معروف است، بازی را تغییر داد. گوگل به جای تجزیه و تحلیل محتوای یک صفحه، به تعداد افرادی که به آن صفحه لینک دادهاند نگاه کرد.
و این راه بهترین راه است. نزدیک به 20 سال بعد، پیوندها هنوز بهترین راه برای تعیین کیفیت یک صفحه وب هستند. به همین دلیل است که بک لینک ها به عنوان سیگنال رتبه بندی گوگل در سئو باقی میمانند.
گفتنی است، به لطف به روز رسانیهایی مانند Google Penguin، گوگل اکنون بر کیفیت لینک (نه فقط کمیت لینک) تمرکز میکند.
معیارهای link building با کیفیت
قبل از اینکه به استراتژی های گام به گام لینک سازی بپردازیم، مهم است که بدانیم یک لینک خوب (یا بد) چیست. به این ترتیب، می توانید روی ایجاد لینک هایی تمرکز کنید که در واقع رتبه بندی گوگل و سئو شما را بهبود میبخشد.
اعتبار صفحه
آیا صفحهای که به شما پیوند میدهد، صفحه رتبهبندی با قدرت بالا است؟ اگر چنین است، آن پیوند تأثیر بزرگی بر رتبه بندی سئو شما خواهد داشت. در واقع اعتبار صفحهای که به شما پیوند میدهد بیش از هر عامل دیگری در link building اهمیت دارد.
این به این دلیل است که پیوندهای صفحات معتبر اعتبار بیشتری (همچنین به عنوان رتبه صفحه) به سایت شما منتقل میکنند.اگرچه گوگل اطلاعات PageRank را به صورت عمومی به اشتراک نمیگذارد، اما همچنان از آن به عنوان پایه و اساس الگوریتم خود استفاده میکند،اگر درمورد پیج رنک اطلاعات ندارید حتما گلدلینک را دنبال کنید.
با استفاده از Semrush می توانید به راحتی یک نشانگر پراکسی رتبه صفحه («PageRating») را بررسی کنید. فقط یک URL را در Semrush قرار دهید و «امتیاز اعتبار صفحه» آن را بررسی کنید.
قدرت سئو یک سایت
کیفیت پیوند نیز توسط قدرت سایت دامنه تعیین میشود. به طور کلی، پیوند از سایتی مانند NYTimes.com (نیویورک تایمز) تأثیر بسیار بیشتری نسبت به بک لینک یک وبلاگ نویس بدون نام خواهد داشت.
اگرچه به دست آوردن این پیوندها برای سئو دشوار است، اما ارزش تلاش را دارند. باز هم، Semrush در اینجا مفید است. یک URL ریشه سایت را در ابزار وارد کنید و «امتیاز اعتبار» آن را بررسی کنید.
مرتبط بودن سایت
وقتی صحبت از link building می شود، اعتبار یک سایت مهم است. اما ارتباط آن سایت نیز مهم است.
به عنوان مثال، فرض کنید یک وب سایت در مورد رژیم غذایی پارینهسنگی دارید. و شما یک لینک از یک سایت معتبر … در مورد (دوچرخه ها) دریافت می کنید. آیا آن پیوند همچنان به حساب می آید؟
طبق مصاحبه یک کارمند سابق گوگل، واقعاً اینطور نیست. به گفته آن مهندس گوگل: «…دریافت یک پیوند از یک صفحه رتبه بالای صفحه همیشه ارزشمند بوده است، امروزه بیشتر اتباط به موضوع سایت در رابطه با تم شماست، مرتبط بودن صفحه رتبه جدید است.»
به طور کلی، شما میخواهید بک لینک هایی را از سایت های معتبر دریافت کنید. و به طور خاصتر، سایت های معتبر که ارتباط نزدیکی با سایت شما دارند.
موقعیت پیوند در صفحه
آیا پیوند شما در محتوایی تعبیه شده است؟ یا در فوتر یک صفحه دفن شده است؟ به نظر میرسد که موقعیت پیوند شما در یک صفحه برای لینک سازی مهم است.
به طور خاص، پیوندهایی که در فوترها و نوارهای کناری پنهان میشوند، تقریباً به اندازه پیوندهایی که در وسط محتوای صفحه یافت میشوند در link building ارزش ندارند.
شما می خواهید پیوندهای شما در بدنه اصلی یک صفحه وب ظاهر شوند. مهم نیست که لینک شما در کجای صفحه ظاهر می شود، باید از خود بپرسید: “این پیوند به صورت سرمقاله قرار داده شده است؟”
به عبارت دیگر، آیا کسی به شما لینک داده است زیرا فکر میکند سایت شما عالی است؟ اگر چنین است، این یک پیوند سئو خوب است.
یا اینکه در یک سایت تصادفی یک پروفایل ایجاد کردید و یک لینک گذاشتید؟ این یک پیوند سئو خوب نیست. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، گوگل وزن بسیار بیشتری بر روی لینکهایی که به صورت سرمقاله قرار میگیرند، میگذارد.
از گوگل میگوید:«… ایجاد بک لینکهایی که توسط صاحب سایت به صورت ویرایشی در یک صفحه قرار داده نشده یا تضمین نشده است، در غیر این صورت به عنوان پیوندهای غیر طبیعی شناخته میشود، میتواند نقض دستورالعمل های ما تلقی شود.»
انکر تکست (Anchor text) متن لینک
انکر تکست یا Anchor text بخش متن قابل کلیک یک پیوند است. همانطور که مشخص است، گوگل از متن لنگر به عنوان سیگنال رتبه بندی سئو استفاده میکند.
البته، مانند هر چیزی در سئو، از متن لنگر غنی از کلمات کلیدی سوء استفاده شده است. امروزه ساخت تعداد زیادی لینک متنی لنگر با تطابق دقیق، هرزنامه محسوب میشود.
به طور خلاصه، link building با متن لنگر غنی از کلمات کلیدی توصیه نمیشود. اما اگر پیوندی با کلمه کلیدی خود در متن لنگر دریافت کردید، برای سئو واقعا خوب است
پیوندهای همزمان
Co-Occurrences کلمات و عباراتی هستند که در اطراف پیوند شما ظاهر میشوند. گوگل احتمالاً از Co-Occurrences به عنوان “تکست لنگر ثانویه” استفاده میکند. اگر به آن فکر کنید این منطقی است. متن اطراف پیوند شما نیز سرنخ هایی از موضوع صفحه شما میدهد. پس چرا گوگل از آن استفاده نمیکند؟
در اینجا چند پرچم قرمز وجود دارد که می تواند پست مهمان را هرزنامه کند:
- شخصی برای انتشار پست پول میگیرد
- پست حاوی متن لنگر مطابقت دقیق است
- این سایت صرفا برای انتشار پستهای مهمان وجود دارد
- سایت به سایت شما ربطی ندارد
اما اگر یک پست مهمان شگفت انگیز را در یک سایت معتبر و مرتبط منتشر کنید، چه؟ این پیوند میتواند به شما در رتبه بندی سئو کمک کند.
لینک سازی Nofollow .vs. Dofollow
rel=”nofollow” برچسبی است که به یک لینک اضافه شده است که به موتورهای جستجو می گوید: “این لینک را به عنوان تایید حساب نکنید.”
بدیهی است که وقتی صحبت از سئو به میان میآید، می خواهید بک لینکهای معمولی و «dofollow» را در صورت امکان دریافت کنید. اکنون که میتوانید بدانید که چگونه کیفیت یک لینک را اندازه بگیرید، زمان آن رسیده است که ساخت آنها را شروع کنید.
بازاریابی محتوا و پیوندهای درجه یک جهانی
بر کسی پوشیده نیست که محتوا کلیدی است که بک لینک های شگفت انگیز را باز میکند. اما صرف انتشار محتوا هیچ لینکی برای شما ایجاد نمیکند.
همانطور که مشخص است، انواع خاصی از محتوا برای link building بهترین جواب را میدهند. و در اینجا 4 نوع محتوا وجود دارد که بیشترین پیوند را ایجاد میکنند:
- داراییهای بصری
دارایی های بصری عبارتند از:
- تصاویر
- نمودارها
- اینفوگرافیک
- نمودارها و سایر محتوای بصری گرا
پیوندهای بصری بسیار آسان است. به عنوان مثال، وقتی نموداری را در سایت خود منتشر میکنید، هر زمان که شخصی آن نمودار را در سایت خود به اشتراک بگذارد، پیوندی دریافت میکنید. این رابطه قدرتمند «تصویر من را به اشتراک بگذارید و وقتی انجام دادید با من پیوند برقرار کنید» به سادگی برای محتوای متنی کار نمیکند.
- لیستها
لیست شمارهای از نکات، تکنیک ها، دلایل، افسانه ها … یا تقریباً هر چیزی. پست های فهرست یک تن ارزش را در تکه های قابل هضم و به اندازه لقمه بسته بندی میکنند.
در واقع، زمانی که BuzzSumo یک میلیون مقاله را تجزیه و تحلیل کرد، متوجه شد که پستهای لیست، بک لینک بیشتری نسبت به سایر قالبهای محتوا ایجاد میکنند و عملکرد بهتری نسبت به آزمونها، ویدیوها و حتی اینفوگرافیکها دارند.
- تحقیقات و دادههای اصلی
محتوایی که داده های جدیدی را از مطالعات صنعتی، نظرسنجی ها یا تحقیقات اصلی نشان می دهد. آمار و داده ها بسیار قابل پیوند هستند. وقتی شخصی به دادههای شما استناد میکند، در link building به شما لینک میدهد. این پیوندها به سرعت جمع میشوند.
- راهنمای نهایی عمیق
یک منبع جامع که همه چیزهایی را که در مورد یک موضوع مشخص باید بدانید را پوشش میدهد. راهنماهای نهایی حجم دیوانه کنندهای از اطلاعات را در یک مکان بسته بندی میکنند. این باعث میشود راهنمای شما به منبعی برای آن موضوع تبدیل شود.
مورد بعدی برای تکنیک لینک سازی PBN یا پی بی ان می باشد.
link building قدرتمند با دسترسی به ایمیل
چگونه می توانید با وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران تماس بگیرید بدون اینکه در پوشه اسپم آنها قرار بگیرید؟
- “پیوندهای احتمالی” (“Likely Linkers”)را پیدا کنید
همانطور که از نام آن پیداست، لینکرهای احتمالی افرادی هستند که به احتمال زیاد به شما لینک میدهند. یک استراتژی ساده برای شناسایی آنها مهندسی معکوس است. ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید.
URL اولین نتیجه را بگیرید و آن را در ابزار تجزیه و تحلیل پیوند قرار دهید. سپس روی «Backlink Analytics» در و سپس «Backlinks» بزنید. سایت های لیست شده در اینجا همگی پیوند دهندههای احتمالی link building هستند.
- آدرس ایمیل آنها را پیدا کنید
اکنون که یک Likely Linker پیدا کرده اید، وقت آن است که آدرس ایمیل آنها را جستجو کنید. نکته حرفه ای: از فرم تماس سایت فقط به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید.
از Hunter.io استفاده کنید. Hunter.io برای دسترسی به سایتهای کوچک و وبلاگهای یک نفره عالی است. به سادگی یک سایت را در ابزار وارد کنید. و تمام آدرسهای ایمیل مرتبط با آن دامنه را به شما نشان میدهد.
اما اگر بخواهید به یک سایت بزرگ دسترسی پیدا کنید چه؟ بررسی این فهرست دردسرساز خواهد بود. به همین دلیل است که در آن موارد، VoilaNorbert توصیه میشود.
VoilaNorbert
به جای ظاهر شدن در URL، با VoilaNorbert.com نام شخص و دامنهای را که در آن کار میکند وارد میکنید. به این ترتیب شما با شخصی ارتباط برقرار می کنید که واقعاً میتواند پیوند شما را به صفحه خود اضافه کند. و آدرس ایمیل آن شخص خاص را به شما نشان میدهد.
- برای آنها یک اسکریپت (شخصی) بفرستید
اگر میخواهید سطح دسترسی را افزایش دهید، باید از اسکریپتها استفاده کنید. ترفند این است که اسکریپت شما شبیه یک اسکریپت نباشد (در مرحله بعد در مورد آن بیشتر توضیح میدهیم).
اما اکنون، در اینجا نمونهای از یکی از بهترین اسکریپتهای ایمیل است:
سلام [نام]،
امروز به دنبال محتوای [موضوع] بودم که به طور تصادفی به مقاله شما برخوردم: [عنوان مقاله]. من به خصوص از [چیزی خاص از مقاله آنها] لذت بردم. همچنین، من به تازگی یک راهنمای جدید در [موضوع شما] منتشر کردم: [URL].
به عنوان کسی که درباره [موضوع] می نویسد، فکر کردم از آن لذت خواهید برد. راهنمای من همچنین ممکن است به صفحه شما افزوده شود. در هر صورت، با [وب سایت] به کار عالی ادامه دهید!
به زودی صحبت می کنیم،
[اسم شما]
توجه داشته باشید که چگونه اسکریپت امکان شخصی سازی زیادی را بدون تلاش زیاد فراهم میکند.
نحوه ساختن لینک
لینک سازی صفحه منبع
اول: صفحات منبع (resource pages) چیست؟ صفحات منبع صفحاتی هستند که به محتوای عالی در یک موضوع خاص لینک میدهند.
در اینجا روند گام به گام آمده است:
- صفحات منبع را پیدا کنید
از این رشتههای جستجو در گوگل استفاده کنید. آنها به طور خاص برای کشف صفحات منابع طراحی شدهاند:
“کلمه کلیدی” + inurl: پیوندها
“کلید واژه” + “منابع مفید”
“کلید واژه” + “منابع مفید”
“کلمه کلیدی” + “پیوندهای مفید”
- اندازه صفحه را افزایش دهید
در اینجا باید شما به این سوال پاسخ دهید: “آیا پیوندی از این صفحه ارزش تلاش را دارد؟” از نکات قبلی استفاده کنید تا این مرحله را رد کنید. به عنوان مثال، یک صفحه منبع دارای رتبه URL مناسب 12 است. بد نیست. همچنین در یک دامنه معتبر است.
- محتوای مناسب را پیدا کنید
محتوای شما میتواند بهترین در جهان باشد. اما اگر برای آن صفحه منبع مناسب نباشد؟ شما پیوندی دریافت نمیکنید.
بنابراین برای این مرحله، محتوایی را در سایت خود پیدا کنید که برای لینک سازی متناسب با آن صفحه منبع باشد. هنگامی که آن محتوا را شناسایی کردید، به مرحله 4 بروید.
- این اسکریپت تست شده را ارسال کنید
این اسکریپتی است که توصیه میشود:
موضوع: سوال در مورد [وب سایت آنها]
سلام [Name]،
امروز صبح در حال جستجو برای مطالبی درباره [موضوع] بودم که با صفحه منبع عالی شما مواجه شدم: [URL].
فقط می خواستم بگویم که صفحه شما به من کمک زیادی کرد. من هرگز [منبعی که به آنها پیوند دارند] را بدون آن پیدا نمیکردم.
من اخیراً در ماه گذشته راهنمای [موضوع] را منتشر کردم. [توضیحات مختصر] است. در صورتی که بخواهید آن را بررسی کنید اینجاست: [URL].
همچنین، راهنمای من ممکن است به صفحه شما افزوده شود. در هر صورت، از اینکه فهرست منابع خود را جمع آوری کردید، متشکریم. و روز خوبی داشته باشید!
به زودی صحبت می کنیم،
[اسم شما]
نکته حرفهای: مانند همه اسکریپتهای توسعه، مطمئن شوید که این اسکریپت را تا حد امکان شخصیسازی کنید. شما میتوانید از یک اسکریپت استفاده کنید تا زمانی که شبیه یک اسکریپت نباشد.
لینک سازی شکسته
لینک سازی شکسته یکی از استراتژیهای لینک سازی عالی در سئو است. چرا؟ به جای التماس مستقیم برای پیوندها، با link building شکسته، به وب سایت شخصی ارزش میدهید.
در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
- Check My Links یا LinkMiner را نصب کنید
هر دوی این ابزارها به سرعت پیوندهای شکسته را در هر صفحهای (از درون مرورگر کروم شما) پیدا میکنند.پیوندهای من را بررسی کنید.
- صفحاتی با تعداد زیادی لینک خروجی پیدا کنید
هر چه لینک های یک صفحه بیشتر باشد، احتمال خرابی یکی از آنها بیشتر میشود.
صفحات منبع در اینجا برای دریافت بک اینک عالی کار میکنند. بنابراین با خیال راحت از رشته های جستجوی بالا برای نمایش صفحات منبع استفاده کنید.
- لینکهای شکسته را بررسی کنید
اینجا جایی است که افزونهای را که در مرحله اول برای دریافت بک لینک نصب کردهاید اجرا میکنید. آنها پیوندهای شکسته را در آن صفحه نشان میدهند. نتایج پیوندهای من را بررسی کنید
- درباره لینک شکسته خود به صاحب سایت ایمیل بزنید
در نهایت، اجازه دهید شخصی که آن صفحه را در مورد لینک (یا پیوندهای) شکسته خود اجرا می کند… و محتوای سایت شما را به عنوان جایگزین ارائه دهد.
نکات پیشرفته لینک سازی
در اینجا یک لیست سریع از نکات پیشرفته لینک سازی است.
با بهبود پیوند (Link Reclamation) پیوندهای آسان دریافت کنید
هر وقت کسی در مقاله ای از برند شما نام می برد، به شما لینک می دهد… درست است؟ اشتباه است. یعنی باید به شما بک لینک بدهند. اما همیشه این اتفاق نمیافتد.
بک لینک بدون پیوند ممکن است وجود داشته باشد که شما میتوانید از آن براحتی برای link building استفاده کنید. با یک تلنگر ملایم، اکثر صاحبان سایت خوشحال میشوند که ذکر نام لینک شما را به لینک تبدیل کنند و این برای سئو شما عالی است.
چگونه این ذکرهای بدون پیوند را پیدا میکنید؟ BuzzSumo برای پیدا کردن آنها برای ساخت بک لینک عالی کار میکند.
آیا دارایی های بصری مانند اینفوگرافیک ها و نمودارها را منتشر میکنید؟ اگر چنین است، احتمالاً در حال حاضر سایت هایی وجود دارند که از تصاویر شما بدون ذکر منبع استفاده میکنند.
غصه نخورید در واقع شما باید جشن بگیرید. درست مانند بازسازی پیوند، یک ایمیل دوستانه میتواند بسیاری از این فرصتها را به بک لینک تبدیل کند. و میتوانید از جستجوی عکس معکوس Google برای پیدا کردن افرادی که از تصاویر شما بدون پیوند استفاده میکنند استفاده کنید.
ارسال ایمیل در بعد از ظهر
در اینجا یک چیز است که از ارسال هزاران ایمیل ارتباطی یاد گرفته شده: ایمیل های اطلاع رسانی خود را بعد از ظهر (به وقت محلی گیرنده) ارسال کنید.
چرا؟ هنگامی که پیام خود را در صبح ارسال می کنید، با چندین ایمیل دیگری که شخص باید با آنها سروکار داشته باشد، جمع میشود.
اما وقتی بعد از ظهر ارسال میکنید، رقابت در صندوق ورودی بسیار کمتر است. ویژگی برنامهریزی داخلی Gmail را برای کمک به زمانبندی ایمیلهای ارتباطی توصیه میشود:
قبل از اقدام به دریافت بک لینک، ایمیلهای دیگری را ارسال کنید
آیا باید در اولین ایمیل ارتباطی خود به کسی درخواست بک لینک دهید؟شاید.ممکن است با یک فرآیند دو مرحلهای نتایج بهتری به دست آورید.
مزیت دیگر این روش این است که در زمان شما صرفه جویی میکند. بهجای شخصیسازی پیامهای اطلاعرسانی که هیچکس نمیخواند، ایمیلهای کوتاه بفرستید. سپس سری بعدی پیام های خود را شخصی سازی کنید و دزخواست بک لینک دهید.
در پادکست مصاحبه کنید
وارد پادکست شوید به جای ترسیم، تدوین و ویرایش یک پست مهمان، فقط ظاهر میشوید و در مورد آنچه میدانید صحبت میکنید. و شما یک بک لینک دریافت میکنید.
از “لینک متقاطع” برای کشف پیوندهای احتمالی استفاده کنید
اگر کسی به رقیب شما لینک دهد، احتمالاً به شما پیوند خواهد داد. درست است؟ و اگر کسی به دو تا از رقبای شما لینک دهد، به احتمال زیاد به شما لینک خواهد داد.
چگونه می توانید سایت هایی را پیدا کنید که به بیش از یکی از رقبای شما پیوند دارند؟ ابزار Semrush Backlink Gap برای این کار در لینک سازی عالی است.
فقط 2 تا 3 تا از بزرگترین رقبای خود را همراه با وب سایت خود فهرست کنید. و این ابزار فوق العاده به شما نشان میدهد که چه کسی به همه آنها پیوند میدهد.
از فهرستهای «پیش تنظیم شده» استفاده کنید
قابل انکار نیست که یافتن لینک برای link building با کیفیت بالا سخت است. این خبر بد است. اما خبر خوب این است که شخص دیگری قبلاً این سایت های با کیفیت بالا را برای شما پیدا کرده اس
در قالب لیستهای “بهترین وبلاگ”. در اینجا یک مثال آورده شده است: «10 وبلاگ شیرینی پزی که حتما باید بخوانید».
نیازی به گفتن نیست، اگر یک وبلاگ شیرینی پزی راه اندازی میکنید، هر یک از سایت های لیست شده در اینجا یک فرصت عالی برای لینک سازی ایجاد میکند.
میتوانید فهرستهایی مانند این را با استفاده از رشتههای جستجو پیدا کنید: «بهترین وبلاگهای [موضوع]» یا «لیست وبلاگهای [موضوع]».
سخن آخر
راهنمای link building برای بک لینک در سال 2022 در اینجا تمام میشود. کدام استراتژی از راهنمای امروز را ابتدا امتحان خواهید کرد؟ یا شاید در مورد چیزی سوال دارید. در هر صورت، با گذاشتن یک نظر سریع در بخش نظرات میتوانید سوال خود را بپرسید. امیدوارم مطالب امروز به شما برای تقویت سئو سایتتان کمک کرده باشد ، همچنین اگر نیاز به افزایش رنک در گوگل دارید خدمات لینک سازی مارا حتما بررسی کنید.