اخبار و مطالب
محتواهایی مفید و خواندنی در زمینه وب، سئو و گوگل
محتواهایی مفید و خواندنی در زمینه وب، سئو و گوگل
“اعتبار وب سایت” یکی از مفاهیم SEO است که به “قدرت” یک دامنه معین اشاره دارد.
برخی از مردم به این “اعتبار دامنه” می گویند، که نباید با معیار Domain Authority (DA) Moz اشتباه گرفته شود. وقتی در مورد اعتبار دامنه صحبت می کنیم، در مورد یک مفهوم کلی سئو صحبت می کنیم که مترادف با “اعتبار وب سایت” است.
مثلا در Ahrefs، یک معیار اعتبار وب سایت به نام رتبه دامنه دارد. در مقیاس صفر تا صد اجرا می شود. هرچه رتبه دامنه (DR) وب سایت بالاتر باشد، قوی تر و معتبرتر است.
ابزار رایگان بالا “مرجعیت” وب سایت شما را همانطور که توسط Ahrefs محاسبه شده است (به عنوان مثال، رتبه دامنه) نشان می دهد.
رتبه بندی دامنه (DR) به کمیت و کیفیت بک لینک های خارجی به یک وب سایت می پردازد.
در اینجا نحوه محاسبه این متریک به زبان ساده آمده است:
نگاه کنید که چند دامنه منحصر به فرد به وب سایت مورد نظر پیوند دارند.
به “اعتبار” آن دامنه های پیوند دهنده نگاه کنید.
در نظر بگیرید که هر یک از آن سایت ها به چند دامنه منحصر به فرد پیوند دارند.
برای محاسبه نمرات DR “خام” مقداری جادوی ریاضی و کدگذاری را اعمال می شود.
این امتیازها را در مقیاس 100 درجه ای ترسیم می شوند.
رتبه دامنه هیچ متغیر دیگری مانند هرزنامه پیوند، ترافیک، سن دامنه و غیره را در نظر نمی گیرد.
نمایندگان Google به طور مداوم استفاده از “مرجع دامنه” را به عنوان یک عامل رتبه بندی رد می کنند. اما به گفته جان مولر از گوگل، آنها امتیازی در سراسر سایت دارند که “نقشه های مشابه را نشان می دهد.”
به علاوه، زمانی که ما همبستگی بین رتبهبندی دامنه (DR) و رتبهبندی کلمات کلیدی را برای ۲۱۸۷۱۳ دامنه مطالعه کردیم، متوجه شدیم که این دو به خوبی همبستگی دارند.
این باعث میشود رتبهبندی دامنه (مرجع) معیاری مفید برای تخمین توانایی وبسایت برای دریافت ترافیک ارگانیک از Google باشد.
سلب مسئولیت: این یک مطالعه بستگی دارد و علیت را ثابت نمی کند.
به طور کلی، هر چه “اتوریتی” دامنه شما بالاتر باشد، بهتر است.
اما مهم است که در مورد رتبه بندی دامنه به صورت مطلق قضاوت نکنید. دلیل آن این است که رتبه بندی دامنه طبق تعریف یک معیار نسبی است. نمی توان گفت که رتبه دامنه 30 خوب است یا 50 یا 60 یا 70. همه چیز نسبی است.
اما بهبود “اعتبار” سایت شما هرگز نباید هدف اصلی شما باشد.
در عوض باید روی کسب بک لینک از صفحات قوی در سایت های معتبر در صنعت خود به صفحاتی که می خواهید در گوگل رتبه بندی کنید تمرکز کنید. به این دلیل که ارتباط واضحی بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده به یک صفحه و میزان ترافیک ارگانیک آن وجود دارد، یکی از راهکارهای افزایش اعتبار سایت خرید بک لینک می باشد.
علاوه بر این، ما دریافتیم که تعداد دامنههای ارجاعدهنده به یک صفحه قویترین فاکتور بک لینک مرتبط در رتبهبندی است.
در اینجا دو مورد استفاده خوب وجود دارد:
اگر “اتوریتی” وب سایت شما بالاتر از رقبای شما باشد، پس سایت شما از نظر “محبوبیت لینک” قوی تر از آنهاست.
به عنوان مثال، ahrefs.com دارای رتبه دامنه 88. Moz.com دارای رتبه دامنه 91 است.
دلیل آن این است که بک لینک های بیشتری از وب سایت هایی با نمایه های پیوند قوی دارد که منجر به امتیاز «authority» بالاتر (که توسط Ahrefs اندازه گیری شده است).
نکته: اگر دو وبسایت دارای رتبهبندی دامنه یکسانی هستند، باید از رتبه Ahrefs (AR) برای قضاوت در مورد قدرت نسبی آنها استفاده کنید.
مقایسه رتبه دامنه خود با سایر وب سایت های صنعت شما می تواند به شما بگوید که آیا رقبای شما بهتر از شما عمل می کنند یا بدتر. اگر آنها بهتر عمل می کنند، ممکن است بخواهید پروفایل بک لینک آنها را در Ahrefs Site Explorer برای فرصت های لینک استفاده نشده تجزیه و تحلیل کنید.
گوگل بیشتر به “قدرت” صفحه پیوند دهنده اهمیت می دهد تا دامنه پیوند دهنده. با این حال، صفحاتی که در دامنههای «مرجع» بالا قرار دارند، قویتر از صفحاتی هستند که در سایتهای «مرجعیت» پایین هستند.
به همین دلیل، رتبه بندی دامنه Ahrefs یک پروکسی خوب برای قضاوت در مورد کیفیت نسبی مشتریان بالقوه پیوند است.
با این حال، هرگز کیفیت یک وب سایت را تنها بر اساس «مرجع» در سطح سایت قضاوت نکنید.
همچنین باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
آیا آنها بک لینک با کیفیت بالایی دارند؟
آیا آنها صفحات زیادی دارند؟ (کمتر معمولا بهتر است)
آیا آنها به بسیاری از وب سایت ها پیوند دارند؟ (باز هم، کمتر بهتر است)
آیا آنها محتوای باکیفیت منتشر می کنند؟
آیا این وب سایت احتمالاً تا شش ماه دیگر هنوز فعال خواهد شد؟ یک سال؟ پنج سال؟
آیا ترافیک ارگانیک دریافت می کند؟ آیا این وب سایت به صورت موضعی به سایت شما مرتبط است؟
در ابتدا به مفهوم بانس ریت میپردازیم که بانس ریت چیست؟ کلمه ی Bounce به معنای پریدن یا پرش و کلمه ی Rate به معنای نرخ است ما در این مقاله درباره ی نرخ پرش صحبت میکنیم.
بطور دقیق تر بخواهیم در رابطه با بانس ریت (Bounce Rate) صحبت کنیم میتوان نرخ پرش را با یک مثال شفاف سازی کنیم :
فرض کنید شما مغازه ای دارید و مشتری وارد مغازه ی شما می شود بدون اینکه از شما سوالی بپرسد و یا حتی خریدی از شما انجام دهد با کمی نگاه به اجناس مغازه ، مغازه ی شمارا ترک میکند.
این مثال در دنیای اینترنتی یا مجازی هم صدق می کند زمانی که وب سایت فردی یا شرکتی نرخ پرش نسبتا بالایی داشته باشد بدین معنی است که مشتریان زیادی را از دست داده و فروشی نیز ندارد که ادر ادامه راهکار و کاهش بانس ریت را توضیح می دهیم،بانس ریت می تواند به سئو سایت لطمه وارد کند،بدلیل اینکه الگوریتم های گوگل صفحاتی را که ماندگاری کاربر ندارد سریعا به آن ها واکنش شدید نشان می دهد.
چند دلیل وجود دارد که میتوان به جواب این سوال اشاره کرد عبارتند از:
برای مثال فردی به دنبال خرید لباسشویی در گوگل می باشد آنرا سرچ می کند اما او بجای اینکه به صفحه ی فروشگاهی هدایت شود به صفحه ی اصلی سایت هدایت میشود و این امر باعث می شود که فرد از صفحه خارج شود و به ریزالت های دیگری مراجعه کند.
طراحی سایت باید به نحوی باشد که کاربر پسند باشد اگر طراحی سایت نامناسب و زشت باشد کاربر از ماندن در چنین صفحاتی خودداری میکند و این امر باعث میشود که نرخ پرش شما افزایش می دهد.
همچنین سایت شما باید دارای تجربه کاربری (UX) خوبی باشد ، بدین معنی است که سایت شما در حالی که ظاهر قابل قولی دارد باید سهولت و دسترسی آسانی نیز داشته باشد.
طبق بررسی ها و اطلاعات ثبت شده از وب سایت ها نشان می دهد که نرخ پرش بالا با سرعت پایین صفحات رابطه مستفیم دارد ، برای بهبود سرعت صفحات می توانید افزونه های اضافی را حذف کنید همینطور حجم عکس هارا نیز کاهش دهید.
یکی از روش های کاهش بانس ریت قرار دادن ویدئو در صفحه است که میتوان به ماندگاری کاربران در صفحه کمک کرد.
یکی دیگر از روش های جذب کاربر به صفحات سایت شما طراحی زیبای سایت شما است که علاوه بر کاهش بانس ریت کاربر را نیز به خود جذب می کند.
خوانایی محتوا میتوان در کاهش نرخ پرش موثر باشد زمانی که صفحه ای پر از اطلاعات باشد اما اگر این ساختار و چینش محتوایی برای کاربر درست و جذاب نباشد ، کاربر صفحه شما را ترک می کند
با بررسی موارد فوق میتوان به بهینه سازی نرخ پرش در سایت خود بپردازید.
کلام آخر
معیار بانس ریت به ما این امکان را می دهد که بفهمیم چند درصد در سایت عضو میشوند؟روی عکس ها کلیک می کنند؟و…
همانطور که قبلا گفتیم با استفاده از شاخص بانس ریت میتوان صفحاتی که به توجه بیشتری نیاز دارند را تارگت کنیم. لذا اینکه رتبه ی بهتری از گوگل را دریافت کنیم میتوان به برطرف کردن نیاز کاربران و جذاب تر کردن صفحات اشاره کرد.
تجزیه و تحلیل احساسات (sentiment analysis) فرآیند شناسایی و دسته بندی نظرات بیان شده در یک متن با استفاده از محاسبات الگوریتمیک است. این کار توسط نرم افزارهای تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می شود. سنتیمنت آنلایسیس به تعیین اینکه آیا نگرش نویسنده نسبت به یک موضوع یا محصول خاص مثبت، منفی یا خنثی است کمک شایانی می کند.
موتورهای جستجو همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود نتایجی که به کاربران نشان می دهند، هستند. از این رو و از طریق به روز رسانی الگوریتم ها و با بهبود رتبه بندی و فرآیند های ایندکس خود هستند. برای آنها، درک اینکه جستجو کننده دقیقا به دنبال چه قصد، نیت و اینتنتی هست، امری بیسیک و اساسی است.
در طی سالهای گذشته ، پیشرفتهای شگرفی در فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی صورت گرفته و این امکان را فراهم کرده تا تحلیل احساسات، نقشی کلیدی در تحقق خواسته مخاطب پیدا کند. در حال حاضر، موتورهای جستجو با استفاده از sentiment analysis می کوشند تا بهتر متوجه این شوند که یک فرد دقیقا به دنبال چه چیزی است تا مرتبط ترین و در عین حال بهترین نتایج را برای وی در SERP نشان دهند.
در سال 2008، گوگل چیزی را که ما اکنون به عنوان featured snippets می شناسیم معرفی کرد. در واقع فیچر اسنیپت ها نتایج جستجوی منتخبی هستند که قبل از نتایج ارگانیک در بالای SERP و توسط خود Google (در جایگاه صفر یا zero position) گنجانده شده اند. هدف اصلی آنها پاسخگویی فوری، مستقیم و بی واسطه به سوالات کاربران است. سایتی که در میان این نتایج نمایش داده میشود، عملا در معرض دید بیشتر برند و در بین SERPها قرار میگیرد (حال آنکه ممکن بین 10 نتیجه اول SERP هم نباشد).
بینگ در سال 2018 اعلام کرد که تجزیه و تحلیل احساسات را در فرآیند بازیابی intelligent snippets در صفحات نتایج جستجو گنجانده و از آن برای نمایش نتایج به مخاطبانش استفاده می کند. با این حال، آنها عوامل دیگری را هم در این انجام این فرآیند در نظر می گیرند:
– قدرت و کیفیت داده شده یک وب سایت. (website authority + quality)
– کلیت محتوا برای یک موضوع خاص چقدر مرتبط است. (content relevancy)
– اینکه آیا برای خزیدن و ایندکسینگ محتوا با سهولت انجام می شود یا خیر؟! (easy crawling and indexing)
– آیا صفحه وب تجربه کاربری (user experience) خوبی ارائه می دهد؟!
در حقیقت تجزیه و تحلیل احساسات (sentiment analysis) می تواند به ویژه برای سئوی لوکال یا محلی بسیار مفید باشد. موتورهای جستجو با استفاده از sentiment analysis ممکن است درک بهتری از مثبت یا منفی بودن بررسی یک کسب و کار یا یک صفحه وب بدست آوند ( حتی اگر به روشی منفی و نامعقول برای آن لینک سازی شده باشد). بنابراین می توانند، از این اطلاعات برای ایندکس کردن و رنکینگ یا رتبه بندی صفحه یا کسب و کار مذکور استفاده کنند. اینجاست که نقش و نحوه بکارگیری صفات در متن و تصویر قدرت نمایی می کند.
در مورد اینکه چگونه متخصصان و کارشناسان سئو می توانند از اطلاعات استفاده کنند؟ باید گفت که تجزیه و تحلیل نتایج بازگردانده شده برای یک کوئری، موتورهای جستجو می توانند سرنخ هایی در مورد آنچه کاربران به دنبال آن هستند را به وی ارائه دهند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل احساسات می تواند نقش مهمی در به روز رسانی جدید الگوریتم ها و حتی الگوریتم های جدیدی که قرار است در آینده معرفی و استفاده شوند و موجبات نمایش نتایج جستجو هر روز دقیق تر و دقیق تر را فراهم آورند و آنگاه کاربران می توانند هر چیزی را که به دنبال آن هستند با دقیت و صحت بالا پیدا کنند.
پیج رنک(Page rank) در سپتامبر 1998 اولین الگوریتم بود که ثبت شد. در نهایت تبدیل شد به یک الگوریتم اصلی که گوگل از آن برای محاسبه ی رتبه بندی و اهمیت یک صفحه وب استفاده کرد. در واقع گوگل بر اساس ایده سرگی برین(Sergey Mikhaylovich Brin) مبنی بر اینکه رتبه بندی لینک های یک صفحه وب(رنک یا Rank) می توانند بر اساس محبوبیت های آن باشد لینک سازی را پیاده می کند. هرچه لینک های بیشتری به صفحه اشاره کنند رتبه آن صفحه بالاتر می رود.
در موتور جستجوی گوگل دو ویژگی بارز وجود دارند. اول اینکه از نحوه ساخت لینک وب برای محاسبه رتبه بندی های موثر برای هر صفحه استفاده می شود که این رتبه بندی پیج رنک نام دارد. دوم گوگل توانایی آن را دارد که از لینک ها برای بهبود نتایج جست و جو استفاده کند. به کمک گراف لینکی این نرم افزار تهیه شد که یک منبع مهم برای تشخیص اعتبار یک صفحه وب است. همین امر باعث شد که موتور های جستجو دیگر از آن بی بهره باشند.
در اصل پیج رنک امتیازی است که گوگل برای هر صفحه در نظر می گیرد. الگوریتم پیج رنک موتور اصلی گوگل در زمان به وجود آمدن آن بود و موتور گوگل به دلیل داشتن همچنین پون مثبتی توانست از دیگر موتور های جستجو (یاهو آلتاویستا) پیشی بگیرد. ایده اولیه پیج رنک اینگونه بود که به پارامترهای سئو خارجی بیشتر از پارامترهای داخلی اهمیت داده می شد. عملکرد آن به این گونه بود که اگر یک وبسایت مفیدی وجود داشته باشد خارج از آن صفحه و در صفحه های دیگر به این صفحه لینک داده و معرفی می شود.
اگر مقداری اطلاعات از معرفی گوگل داشته باشیم میتوانیم از ویژگی های جستجوگر گوگل برای پیج رنک استفاده کنیم. پیج رنک دارای دو نوع ویژگی اساسی و مهم است. این ویژگی ها باعث می شوند که با دقت بالایی نتایج را ایجاد کنند. اول اینکه از ساختار لینک وب برای محاسبه رتبه بندی با کیفیت برای هر صفحه وب استفاده می کند. دوم اینکه گوگل برای بهبود نتایج جستجو با پیج رنک همکاری می کند.
مت کاتس با توجه به گفت و گویی که درباره پیج رنک داشته است نقل میکند که پیج رنک یک سایت نشانگر کیفیت محتوا نیست. با اینکه بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر دارد. به گفته ی وی پیج رنک تنها نشاندهنده تعداد لینک های ورودی از یک سایت به سایت دیگر است.
نحوه کار پیج رنک اینگونه است که هر متخصص سئو باید بداند محتوایی که تولید می شود دلیل بالا آمدن آن لینک در گوگل می باشد. امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک صفحه وب که دارای لینک است و در داخل یک سایت دیگر می باشد گوگل امتیاز مثبت را برای صفحه مقصد در نظر می گیرد.
وب مسترها سایت های خود را در صفحاتی قرار می دهند که میدانند برای بازدید کنندگان سایتشان جالب و پر محتوا است. گوگل از این لینک های ورودی به صفحات سایت های مختلف دیگر، برای امتیاز دهی و مرتب کردن آنها در هنگام جستجو در گوگل استفاده می کند. برای مشاهده لینک های ورودی به صفحات و سایت های خود میتوانید در سایت (link:http://www.youURL.Com) سرچ کنیک و لیست سایت هایی که به شما لینک ورودی داده اند را ببینید. البته هنوز گوگل قادر به نمایش تمامی لینک ها نیست.
دریافت لینک تنها خود برای امتیاز گرفتن سایت کافی نیست. اتوریتی یک صفحه وب را هم باید در نظر گرفت. لینکی از یک صفحه که دارای پیج لینک 6 است قطعا امتیاز بیشتری از سایتی که دارای پیج رنک 2 است را دارد.
پیج رنک(pagerank) با استفاده از اشتراک گرفتن تمام لینک های ورودی به سایت شما محاسبه میشود. البته این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست. چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک می کند. تعداد لینک هایی که در صفحه مبدأ وجود دارند در رتبه سایت مقصد تاثیر دارند. همچنین رتبه ای که در پیج رنک به صفحه شما داده در بالا بردن رتبه سایت موثر است. بنابراین 85% از رتبه سایت مبدأ همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می شود.
پس با توجه به اینکه دانستیم چگونه پیج رنک امتیاز میدهد باید یک صفحه وب با پیج رنک 5 و فقط با لینک خارجی در صفحه اش باید 85% از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه ای که به آن لینک داده ارسال کند. بیایید بررسی کنیم که تفاوت رتبه ها در پیج رنک چقدر حائز اهمیت است. به طور مثال رتبه 4 و 5 چه تفاوتی دارند؟ چیزی که در اینجا قابل مقایسه قرار می گیرد این است که گوگل در پیج رنک یک عدد ثابت نیست و نشاندهنده یک بازه عددی است.
در نتیجه تمام پیج رنک های 4 با هم مساوی نیستند. طبق توضیحات رتبه 3 فقط ممکن است یک درجه از 4 بیشتر باشد. همینطور ممکن است یک درجه کمتر از 5 باشد. اما بیایید این کم و زیاد ها را محاسبه کنید. ما اینگونه فکر می کنیم که صفحه B دارای صفحات T1… Tn که به آن اشاره می کنند می باشد. فکر می کنیم که پارامتر d یک فاکتور کم کننده است که میتواند بین صفر تا یک تنظیم شود. ما معمولا نقطه اصلی یعنی d را 85% قرار می دهیم. همچنین C B به عنوان تعداد لینک هایی که از صفحه B خارج می شوند تعریف شده است.
فرمول پیج رنک صفحه B به شرح زیر است:
PR(B) =(1-d) +d (PR(t1) /C (T1) +… +PR(Tn) /C(Tn))
توجه داشته باشید که این فرمول توزیع احتمالی از شبکه های وب را که تشکیل دهنده هستند را به طور مثال بیان کرده. به زبان ساده تر منظور این است که اعتبار صفحه C با ضرب پیج رنک صحفه B در 85% محاسبه می شود. عددی که در فرمول به دست می آید به عنوان عامل کاهش دهنده شناخته می شو. اگر صفحه B به صفحه C لینک بدهد، 85% از اعتبار صفحه B را مال خود کرده است و 72/25 درصد از صفحه A را نیز دریافت میکند.
این سوال شاید برای شما هم پیش بیاید که یک صفحه وب هیچ لینکی نداشته باشد چه می شود؟ اگر یک صفحه هیچ لینکی نداشته باشد اعتبار آن صفر نیست. بلکه با عدد مورد نظر 15% شروع به کار می کند.
مقیاس لگاریتمی، راهی برای نمایش دادن داده های عددی در طیف گسترده ای از اعداد به صورت فشرده است. به طور معمول در داده ها، بزرگترین اعداد هزاران بار بزرگتر از اعداد کوچکتر هستند.
نحوه صحیح انتقال پیج رنک با زبان برنامه نویسی با PHP امکان این را دارد که انجام شبیه سازی نحوه کار مرورگر ها، به صورت مستقیم آدرس یک لینک را ارسال کند و عدد ارسالی توسط گوگل را دریافت و نمایش دهد. در الگوریتم پیج رنک گوگل نمره ای از صفر تا ده برای هر آدرس در نظر می گیرد. هرچه این عدد در پیج رنک بالاتر باشد یعنی گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل است و در هنگام نمایش نتایج، در لیست جست و جو احتمالا گوگل امتیاز و رتبه بهتری به آن می دهد. البته در نمایش نتایج جستجو، پیج رنک تنها یکی از فاکتور های تعین کننده است. الگوریتم های گوگل جدیدا آنقدر پیچیده شده اند که بسیاری از عوامل را هنگام نشان دادن مطالب و محتوای سایت ها و وبلاگ در لیست نتایج جست و جو دخالت می دهد.
در اصل پیج رنک گوگل را باید روی تولبار های نمایش پیج رنک که در مرورگرهای گوناگون تحت عنوان پلاگین نصب می شوند دریافت کرد.
همیشه عواملی وجود داشته که در پیج رنک مؤثر اند و البته هنوز هم این عوامل کاربردی هستند. این واقعیت وجود دارد که همه لینک ها با هم برابر نیستند. اما تنها چند عوامل وجود دارند که میتوانند اعتبار صفحه وب را افزایش دهند. این عوامل خاص شامل موارد زیر می باشد:
نه تنها لازم است که این عوامل را بشناسیم بلکه باید نحوه اعمال آنها در سئو را هم بدانیم.
احتمال کلیک کردن: یکی از موثرترین موارد بر روی اعتبار صفحات از دید گوگل، کلیک روی لینک است. الگوریتم اصلی پیج رنک به لینک های موجود در یک صفحه وزنی متقابل اختصاص داده است. و با این وجود امتیاز Reasonable Surfer 2004 نشان می دهد که به احتمال فراوان کلیک روی همه ی لینک ها انجام نشده است. در نتیجه باید بسته به کلیک شدن روی هر لینک ارزش متفاوت و بخصوص خود را داد.
لینک هایی که کمتر روی آنها کلیک می شود معمولا بنرهای تبلیغاتی و شرایط و خدمات هستند. اما ممکن شامل لینک های انتهای صفحه یا مکان های مشابه نیز باشند.
انکر ها گاها توضیحات دقیق تری از خود صفحات اصلی ارائه می دهد. در اوایل راه اندازی گوگل انکر تکست تاثیر بسزایی در رتبه بندی یک صفحه داشت. به طور مثال اگر میخواستید از اصطلاح دنیای بیهوده استفاده کنید، هرچقدر که از لینک های بیشتری استفاده می کردید که این اصطلاح به عنوان انکر تکست در آنها وجود داشت، رتبه بالاتری کسب می کردید.
در سال 2021، به دلیل استفاده بیش از حد از انکر تکست ها لینک های نامناسب زیادی ایجاد می شد و در نهایت باعث تغییرات الگوریتمی یا جریمه می شد. این الگوریتم مدتی خیلی مورد استفاده بود ولی در نهایت گوگل تغییر کرد و به بعد به عنوان لینک در نظر گرفته شد. در سال 2021 ایجاد لینک به مسابقه ای بزرگ در میان سئو کاران تبدیل شده بود. با این کار خود را محک می زدند که چه تعداد لینک انکر تکست دقیق و بیشتری را با رتبه بالاتر میتوانند دریافت کنند.
لینک های نوفالو یک مزیت به شمار می روند اما نه تا زمانی که از جریان پیج رنک جلوگیری می کردند. تاریخ سئو گاهی از نوفالو برای جلوگیری از جریان پیج رنک استفاده می کردند. به طور مثال اگر صفحه دارای 5 لینک خارجی باشد اگر بغیر از یک لینک بقیه نوفالو باشند پیج رنک تنها توانایی بررسی یک لینک را داشت. در سال 2009 گوگل رسما اعلام کرد که این ویژگی دیگر کار نمی کند. و پيچ رنک در تمام لینک ها حتی تماما نوفالو هم میتواند عبور کند.
در زمان هایی که صفحات جزو لینک نمیشوند، میتوان به این راه حل متصل شد. با این کار ما میتوانیم به پیج رنک کمک کنیم که با ساختار لینک های داخلی در سایت ما آشنا شود. ساختار این تاکتیک تاثیر مهمی دارد. و فهمیدن آن خیلی ساده است. چون در زمانی که صفحات جزو لینک نمیشوند مانند فرشته نجات عمل می کند. دلیل خوبی برای استفاده از تاکتیک لینک های داخلی وجود دارد. این دلیل این است که یک تاکتیک قدرتمند سئو سایت است.
پیج رنک به سرعت به متمرکز ترین تاکتیک سئو تبدیل شد. و سئو کاران به پیج رنک عادت کرده بودند. مشکل در آنجا بود که با به اشتراکگذاری امتیاز پیج رنک، تغییرات با انکستر و نوفالو و… خیلی آسان شده بود. سئو کاران می دانستند که با استفاده از پیج رنک چطور به نفع خودشان با رتبه بالاتر از این الگوریتم استفاده کنند و این موضوع تنها به نفع آنها بود. در نهایت سئو کاران می دانستند که بدون نوار ابزار مشکل به وجود می آید. آنها از این موضوع سوء استفاده کردند و به نفع خود رتبه خود را بالا می بردند. بنابراین گوگل راهی جز برداشتن نوار ابزار پیج رنک نداشت. برداشتن نوار ابزار پیج رنک سال 2016 اتفاق افتاد.
پیج رنک در سال 2021 هنوز مهم است
پیج رنک هنوز هم قابل استفاده و مهم است. قرار بر این نیست چون نوار ابزار آن برداشته شده است و امتیازات نشان داده نمی شود پس قابل استفاده نیست. پیچ رنک هیچ وقت کنار گذاشته نمیشود و به همه کمک میکند تا سئو کار خوبی باشند. فقط کافیست همه نحوه ی کار با آن را یاد بگیرند.
پیج رنک هنوز هم قابل استفاده در گوگل است و گوگل هیچوقت نسخه جدید نوار ابزار پیج رنک را ارائه نمی کند. تنها عیب این نوار ابزار این است که دیگر نمیتوانیم با آن محاسبه کنیم. تعدادی از نرم افزار های اعتبار سنجی نسخه جدید خود را به بازار عرضه کرده اند. این نرم افزار ها شامل سئو و پلتفرم ها هستند که اعتبار امتیاز مخصوص به خود را دارند. امتیاز اعتبار اصلا چیست؟ یک امتیاز کلی دامنه ترکیبی است که کیفیت کلی وب سایت را محاسبه می کند و به کاربر میزان تاثیر گذاری یک بک لینک بر روی سایت مورد نظر را اطلاع می دهد.
یکی از عواملی که می تواند منجر به افزایش پیج رنک شود ساختار و کیفیت کدنویسی است. سایت باید یک صحفه اصلی داشته باشد که بتواند به راحتی به صفحات مهمتر دسترسی پیدا کند. این کار باعث می شود که پیج رنک سایت شما افزایش پیدا کند. همچنین میتوان برای بهبود جایگاه خود از محتوای مفید و مورد نظر در ورودیهای گوگل استفاده کرد. همانطور که همه ی ما میدانیم گوگل هر سه ماه یکبار پیج رنک صفحات را آپدیت می کند و این مورد یکی از عوامل مهم در تعداد ورودی های گوگل و باز کردن یا نکردن هر سایت در صفحات اول گوگل می باشد.
از این معیار از داده ها به عنوان بخشی از الگوریتم امتیاز دهی استفاده می شود. اساس هایی که یک بک لینک بر روی سئو میتواند تاثیر بگذارد شامل گزینه هایی است از جمله:
تا به حال پیش آمده است که در گوگل چیزی را سرچ کنید. قطعا متوجه شدید که گوگل وب سایت های گوناگونی را برای شما باز می کند. اما اولین وب سایتی که در اول صفحه نمایش داده می شود توجه را به خود جلب می کند. باید بدانید که این سایت کلیک ها و ترافیک بیشتری نسبت به سایر سایت ها دریافت می کند.
اگر برای سایت خود محتوای با کیفیت تهیه کنید و بتوانید مشتری را جذب کنید این خود به یک فرصت برای سایت شما تبدیل میشود. پیج رنک به راحتی می تواند سایت شما را به رده بالاتری هدایت کند و شما به این طریق کسب و کار خود را توسعه دهید.
پیج رنک نتایج را بر اساس اهمیت، آموزنده بودن یا ارزشمندی دسته بندی می کند. کاربران میخواهند سایتی که بیشترین اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهد را باز کنند. همه میدانیم که مردم به گوگل اطمینان دارند و با ارائه وبسایت با رتبه های بالاتر می توان این اعتبار را دریافت کرد.
در آخر با توجه به توضیحات مورد نظر و سخنان مت کاتس متوجه شدیم که مفهوم پیج رنک به صورت یک عدد مشخص و مقداری هم فراموش شده به کاربران ارائه خدمات می کند. ولی همچنان ارزش و اهمیت بک لینک های طبیعی از سایت معتبر افزایش پیدا کرده است. محتوای مرتب و به روز شده یکی از بهترین شاخص های بهبود پیج رنک در نظر گرفته شد است. وب سایت هایی با بهترین محتوا به مرور بیشترین ترافیک و مخاطب را به خود جلب میکنند،گلدلینک با خدمات لینک سازی این طبیعی سازی را به شما تقدیم خواهد کرد.
FAQ یا سوالات متداول
PageRank به چه معناست؟
PageRank روشی برای سنجش اهمیت صفحات وب سایت است.
آیا گوگل همچنان از PageRank استفاده می کند؟
بله! اگر چه گوگل پیج رنک را مخفی نگهداشته، اما این الگوریتم همچنان در رتبه بندی صفحات وب در نتایج موتورهای جستجو مانند همیشه مهم است.
PBN(Private blog network) یا پی بی ان : چنانچه آشنایی کلی با سئو و مفاهیم آن داشته باشید احتمالا نام PBN به گوشتان خورده است. پی بی ان در واقع یک تکنیک سئو برای بهبود جایگاه سایت در گوگل و بینگ است؛ در این روش سایتها و وبلاگهایی ساخته میشوند که تمرکز و هدفشان لینکدهی(بک لینک یا Backlink) به سایت اصلی در جهت افزایش اعتبار(Authority) آن و بهبود جایگاه(Serp position) آن در موتورهای جستجو(Search engine) است.
پی بی ان یکی از مهمترین و ارزشمندترین ارزیابیها در رتبهبندی نتایج گوگل(پیج رنک یا Pagerank)، و تعداد کیفیت لینکها(لینک سازی یا link building) وارد شده به وبسایت است. و همچنین همین فاکتور تاثیرگذار، میتواند همزمان یکی از مهم ترین دلایل از دست رفتن جایگاه وب سایت در گوگل باشد. پی بی ان یا شبکه خصوصی وبلاگ، مجموعهایی از شبکههای وبسایتهای معتبر میباشد که برای ارتقا و پیشرفت رتبهبندی سایت در گوگل، از لینک سازی به وبسایت اصلی شما استفاده میکند. اما چنانچه تحت شرایطی، گوگل متوجه استفادهی شما از این روش شود، درصد احتمال اینکه وب سایت شما را جریمه کند زیاد است. در این مقاله قصد داریم تا بهطور کلی به مفاهیم پی بی ان و مزایا و معایب آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
شبکه وبلاگهای خصوصی یا همان پی بی ان ها تعدادی سایت هستند که به وب سایت مرکزی شما لینک میدهند. این کار سبب افزایش ترافیک سایت شما و در نتیجه بهتر ایندکس شدن آن خواهد شد و در نتیجهی این موارد، جایگاه سایت در موتورهای جستجو بهبود خواهد یافت. این راهکار موجب صرفهجویی در زمان و بودجه خواهد شد و اگر بهدرستی صورت پذیرد میتواند در مدت زمان کوتاهی شما را به نتیجه دلخواهتان برساند.
PBN مخفف Private blog network است که با گذشت زمان با عنوان Private backlink network نیز معرفی شد. در دوران اوج وبلاگ نویسی شبکههای وبلاگی شخصی به وجود آمد که، همان پی بی ان ها نام دارد. نامهایی که تا به امروز حتما به گوش شما رسیده است. Persianblog، Blogspot، Blogfa و انواع پلتفرمهای بلاگینک که در همان دوران افراد زیادی کابران آن بودند. همچنان نیز کابرانی در آنها فعالیت میکنند اما رونق چشمگیر سابق را از دست داده است.
در بازه زمانی متفاوت، گوگل با انواع روشهای مختلف کارهایی را بر علیه پی بی ان ها انجام داد تا بتواند این نوع لینک ها را شناسایی و جریمه کند و وب سایت هارا از بین ببرد. افراد باتجربه در سئو پی بی ان را توصیه نمیکنند.
به طورکلی بلافاصله پس از آماده شدن سایت، برای سئوی آن باید دست به کار شد و با بهترین روش ممکن بر روی سئو سایت کار کرد. تحت هر شرایطی سئوکاران همواره دنبال ایده و روشهایی هستند که به بهبود عملکرد آنها کمک کند. و همچنان رسیدن به اهدافی که در ذهنشان دارند را آسان سازد. اما گاهی ممکن است که این روش و فرآیند توسط موتورهای جستجوگر گوگل تایید نشود.
یکی از روشهایی که امروزه به دست برخی از افراد برای لینک سازی خارجی و سئو استفاده میشود، پی بی ان یا شبکه بلاگ خصوصی است. این استراتژی از طرف گوگل رد شده و از تمامی وب مستران درخواست شده که از این روش لینک سازی استفاده نکنند. با این حال بهخاطر تأثیر مثبتی که بر روی سئو دارد، همچنان از این روش استفاده میشود.
وقتی تعداد بک لینکهای دریافتی یک وبسایت از جانب سایتهای دیگر، زیاد باشد؛ این پیام به گوگل مخابره میشود که این سایت تا حد زیادی مفید و جذاب بوده که سایتهای دیگر به آن لینک دادهاند؛ به همین خاطر گوگل به این وبسایت رتبه بهتری اختصاص خواهد داد و آن را در فهرست نتایج جستجو در جایگاههای اولیهی خود قرار میدهد. به همین خاطر است که ساخت یک شبکه پی بی ان میتواند مفید واقع شود.
با توجه به توضیحاتی که در مورد پی بی ان دادیم، چنانچه قصد دارید برای سئوی سایت مورد نظر خود از این روش استفاده کنید؛ باید یک برنامه صحیح و منسجم در نظر بگیرید و نکاتی را مدنظر قرار دهید تا این کار بهدرستی انجام پذیرد و نتایج مثبتی در پی داشته باشد ، شما میتوانید در گلدلینک خرید بک لینک انجام دهید.
موضوع و مطالب تمامی وب سایتهای شبکه خصوصی شما باید مطابق با موضوعات و علاقه مخاطبان وب سایت اصلی شما باشند تا بتوانند ارجاع و ترافیک مناسبی فراهم کنند. به عنوان مثال ، اگر سایت فروش پوشاک دارید، میتوانید برای شبکه مد نظر خود موضوعاتی چون مد و فشن، طراحی لباس و … در نظر بگیرید و با این کار ترافیک قابل توجهی را کسب کنید.
کلیه سایتهای شبکه پی بی ان، باید دارای ظاهر و قالب و محتوای منحصر به فرد و خاص خود باشند. نام دامنه سایتها برای عدم تشخیص رباتهای گوگل، بهتر است با هم متفاوت باشند. اگر شبکه پی بی ان، شامل تعداد زیادی سایت میشود، بایستیکه دامینها و آی پیها کاملاً متفاوت باشند.
درست است که هدف نهایی فقط بالا بردن جایگاه سایت اصلی است، اما نباید از کیفیت سایتهای شبکه نیز غافل شوید. طراحی و محتواهای کلیه سایتها باید بهدرستی صورت پذیرد تا نتیجهی مثبتی در پی داشته باشد.
شما می توانید برای استفاده از پی بی ان ، خرید PBN انجام دهید بدلیل اینکه هزینه و اتلاف وقت کمتری از شما خواهد گرفت.
همانطور که اشاره کردیم، استفاده از شبکه خصوصی در کنار فوایدی که بر روی سئو دارد، در صورت اجرای ناصحیح و شناسایی توسط گوگل میتواند خساراتی هم در پی داشته باشد. برخی از مهمترین مزیتها و معایب پی بی ان را در این قسمت مرور میکنیم.
رپورتاژ نوعی از انواع مختلف تبلیغات اینترنتی است؛ که برای برندسازی، معرفی محصول و خدمات خود، به صورت یک تصویر و یا یک متن خبری در سایتهای خبری و سایتهای پربازدید ارائه میشود. بهترین نوع رپورتاژ، آن است که به صورت غیرمستقیم، محصول، خدمات و هرچیز دیگری را به مخاطب معرفی کند و آنها را از کسبوکار شما آگاه کند.برای انتشار رپورتاژ شما بایستیکه به سایت انتشار کنندهی محتوا هزینه پرداخت کنید تا محتوای مدنظر خود را آنجا منتشر کرده و از آن طریق برای سایت خود لینک و ارجاع دریافت کنید ، یا هم از خرید رپورتاژ انجام دهید.
به طور کلی تفاوت بین پی بی ان و رپورتاژ این است که رپورتاژ فقط در یک صفحه از سایت منتشر کننده قرار میگیرد اما پی بی ان مکررا در صفحات مختلف سایت نمایش داده میشود. طبیعتا سایتهای مرجع منتشر کنندهی آگهیهای رپورتاژ از آنجاییکه بازدید بالایی دارند، بازخورد مناسبتری هم نسبت به سایتهای شبکهی خصوصی یا پی بی ان دارند؛ اما اثر گذاری پی بی ان در دفعات و تکرار انتشار محتواهای لینک دهنده است؛ چراکه با توجه به هزینهی بالای انتشار رپورتاژ، نمیتوان دائما اقدام به انتشار این آگهیها نمود.
برای اثربخشی بهتر محتوای شبکه پی بی ان و یا رپورتاژ، یک عنوان مناسب برای آن استفاده کنید و لوگو را در جای مناسبی از تصویرقرار دهید. و همچنین از کلمه کلیدی، به اندازه و استاندارد استفاده کنید.
ساخت شبکهی پی بی ان جهت تاثیرگذاری بیشتر و عدم تشخیص توسط گوگل، نیازمند رعایت یکسری نکات است که در این بخش بهطور کامل این نکات را بیان خواهیم کرد.
Searching Engine Optimization یا همان سئو که در فارسی به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجوگر است؛ امروزه اهمیت بسیاری یافته و تأثیر مستقیمی بر روی بازدهی و فروش کسبوکارها دارد؛ طوریکه امروزه شاهد ایجاد حرفهای تحت عنوان کارشناس سئو هستیم.
از آن جایی که اصلیترین و مهمترین موتور جستجو در اینترنت که از آن استفاده میکند گوگل است؛ فعالیتهایی که نیز برای سئو انجام میشود به صورت خصوصی به موتور جستجوگر گوگل تعلق داده شده است. آن چیزی که ما از سئوی سایت خود انتظار داریم این است که به صورتی سایت ما را در نتایج جستجوی گوگل نمایش دهد. که به بهترین نحو ممکن به کاربران معرفی شود.
سایتهایی که میخواهند به صورت طبیعی و با کاربران واقعی و غیر ربات رشد کنند، باید قوانین بهینه سازی سایت را بیشتر از هر چیز دیگری دنبال کنند. سئو و بهبود جایگاه یک سایت در موتورهای جستجو، به شیوههای مختلفی صورت میپذیرد و همانطور که توضیح دادیم، پی بی ان نیز یکی از روشهای سئو است که در صورت پیادهسازی صحیح میتواند تاثیرات مثبتی در سئوی سایت داشته باشد.
شاید پی بی ان در حال حاضر یک روش منسوخ شده برای سئو در نظر گرفته شود؛ اما همچنان نیز راهگشا و مفید است.
گوگل بزرگترین و بیانتهاترین موجودیت در اینترنت است و قویترین منابع را ارائه میدهد. تا به امروز گوگل تعداد سرورهای خود را اعلام نکرده. و تنها چیزی که به صورت واضح مشخص میباشد این است که نیروی پردازشی هوشمندی که گوگل با استفاده از آنها سایت را پردازش و آنالیز میکند به شدت حساس و نکتهبین است.نالیز می ک
یکی از با اهمیت ترین مواردی که میتواند شمارا لو دهد این است که دامنهها تمامیشان به نام یک نفر باشد. عموما برای این دامنه ها، از دامنه های ملی استفاده میکنند که شاید احتمالا در دهتای اول آن به اندازه یک دامنه بینالمللی هزینه نکنند. البته تنها این معیار نمیتواند نشانهی وجود شبکه بلاگ شخصی را عنوان کند و خیلی از افراد در چند سایت همزمان کار میکنند. در این موقعیت گوگل باید به دنبال بقیهی سرنخها برود تا بتواند پی بی ان را تشخیص دهد.
در صورتی که بخواهیم رمز موفقیت شبکه بلاگ خصوصی را تعریف کنیم، میشود گفت که دامنههایی که انتخاب میکنیم باید اعتبار بالایی داشته باشد. و از این رو سئوکاران دامنههایی با اعتبار اولیه خرید می کنند.
میکنیم. دامنههایی که سالها کابران آن دیگر از آنها استفاده نمیکنند، اعتبار خوبی را دارا هستند، اما باید توجه داشت که حوزه کاریشان را تغییر ندهیم. چون حساسیت گوگل را برانگیخته میکنیم.
یکی دیگر از مواردی که باعث میشود، گوگل متوجه شبکه بلاگ خصوصی شما شود. این است که تمامی وبسایتها روی یک هاست و سرور قرار بگیرد. این کار به اندازه خود دارای دردسر هست و اگر میخواهیم یک پی بی ان راه بیاندازیم. بهتر است که از یک هاست ابری، که حاشیه امنی دارد استفاده کنیم.
مورد دیگری که گوگل با آن شبکه بلاگ خصوصی شما را شناسایی میکند، اطلاعات تماس سایتهای مختلف است.
در رابطه با این موضوع باید گفت که اگر شما صاحب چند وبسایت هستید. که اطلاعات یکسان مانند ایمیلها، شماره تماسها و محدوده ادرس یکسان دارند. گوگل احساس خطر میکند و احتمال وجود پی بی ان را شناسایی میکند.
این موضوع مهمترین عامل شناسایی شبکه بلاگ خصوصی است. اگر بعد از مدتی محتوای سایت خود را بهروز نکنید. گوگل، سایت شما را به عنوان یک سایت مرده خطاب میکند. که صرفا ایجاد شده تا لینکهایی در آن قرار بگیرند و بعد هم بلااستفاده رها شد.
دلیل دیگری که باعث شناسایی شبکه بلاگ خصوصی شما میشود، لینک نگرفتن دامنههایی است که PBN ما با آنها ساخته شده است. پی بی انها از سطوح و عوامل متفاوتی تبعیت میکنند که پایینترین سطح آن را سایتهایی تشکیل میدهند که شما به آنها لینک نمیدهید، فقط از آنها لینک دریافت میکنید.
در این مورد شبکه های بلاگ خصوصی خودشان به ظاهر مانند سایتهایی فعال هستند که وب سایتهای دیگر را معرفی میکنند. اما خودشان لینکی دریافت نمیکنند و هیچ رشدی در آنها دیده نمیشود. این موضوع شاخکهای جستجوی گوگل را فعال میکند.
وقتی یک سایت در قسمتی از محتوا و مطالب خود، همراه با لینک، وبسایت دیگری را معرفی میکند. این کار را اصطلاحا بک لینک تعریف میکنند. این لینک باید، یک لینک با قابلیت کلیک باشد که موتورهای جستجوگر گوگل آن را یک Backlink بشناسد.
یک عنصر مهم در سئوی سایت بک لینکها هستند. وقتی وبسایتی به یک صفحه از سایت ما لینک میدهد به موتورهای جستجوی گوگل می گوید که این محتوا، دارای ارزش و اعتبار است و برای کاربر میتواند مفید باشد. صفحاتی که دارای بکلینکهای بیشتر باشد، موتورهای جستجوگر آنها را در رتبه بندی بهتری قرار میدهند.
افراد با تجربه در SEO بر این عقیده هستند که بکلینکهای با کیفیت، عوامل تعیین کننده برای سئو هستند که به صاحبان وبسایت کمک میکند تا یک سایت با رتبه بندی بهتر داشته باشند. و نکتهی مهم این است که بکلینکها باید در سایتهایی قرار بگیرند که با محتوای آنها مرتبط باشند.
در صورتی که خودمان بخواهیم شبکه PBN بسازیم خیر!!! مورد زیر به شدت مهم می باشد:
چنانچه بخواهید اقداماتی را برای در امان ماندن از تشخیص و جریمهی گوگل اجرا کنید، باید زمان و هزینهی زیادی را صرف طراحی سایتها، بهروزرسانی، رفع خطا و مشکلات، نظرات و کامنتها، تولید محتوای یونیک و صحیح، لینک سازی داخلی و… صرف کنید. انجام تمامی این اقدامات علاوه بر اینکه زمان زیادی را از شما خواهد گرفت، تمرکز شما از سایت اصلی را نیز، دور خواهد کرد.
در این مطلب ما درمورد اینکه پی بی ان چیست و چه مزایا و معایبی دارد پرداختیم. شبکه بلاگهای خصوصی که میتوانید با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارید میتوانید بکلینکهایی را به وجود آورید که رتبه سایت شما را در جستجوی گوگل افزایش دهد. گلد لینک خدمات لینک سازی را بطور کامل برای شما انجام خواهد داد.
در این مقاله میخواهیم بهصورت مفصل در مورد بک لینکها (backlink) صحبت کنیم. اگر به سئو سایت علاقهمند هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.
بک لینک ها درواقع پیوندهایی از یک وبسایت به یک صفحه در وبسایت دیگر هستند. درواقع شما با استفاده دانشی که در مورد سئو و سایت دارید، با استفاده یک کلمه کاربر را به یک سایت دیگر منتقل میکنید. گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینکها را برای یک صفحه خاص در نظر میگیرند.
صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولاً رتبه بالایی در موتورهای جستجوی ارگانیک دارند. حالا بریم سراغ انواع بک لینکها ببینیم چند مدل بک لینک داریم.
بک لینکها یکی از مهمترین عواملی هستند که در نحوه رتبهبندی سایتها در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیرگذارند. هر صفحه وبسایتی با رتبه بالا معمولاً دارای مجموعهای از پیوندها و لینکهای ورودی باکیفیت بالا و بسیار عالی است.
ازآنجاییکه انواع مختلفی از بک لینکها وجود دارد، یکراه خوب برای افزایش رتبه صفحه شما این است که بر روی گرفتن بک لینکهای باکیفیت تمرکز کنید. برای به دست آوردن بک لینکهای باکیفیت، باید دانش خود را در مورد انواع بک لینکها افزایش دهید و یا حداقل انواع بک لینکها بشناسید تا بدانید در کجا از کدام بک لینک استفاده کنم.
برای کمک به شما برای شروع کارتان، ما یک لیست جامع از انواع بک لینکهایی را که میتوانید برای کمک به افزایش رتبه موتور جستجوی خود به دست آورید، گردآوری کردهایم که در ادامه برایتان به شکل مختصر توضیح هم دادهایم.
خرید بک لینک بسیار سادهتر از افزودن دستی آنهاست. بک لینکهای باکیفیت بالا (برای کسانی که تمایل به بک لینکهای پولی دارند) شامل لینکهای معتبر مانند: پستهای مهمان، بک لینکهای سرمقاله، ویرایشهای خاص و PBN هست.
در دهه 1990 تا اوایل دهه 2000، مردم متوجه شدند که ایجاد یک دسته از بک لینکها با ارسال هرزنامه به نظرات با لینک در سایر وب سایتها مانند وبلاگها آسان است. برای محدود کردن بازی موتورهای جستجو با این تاکتیک، توسعهدهندگان وب ویژگی nofollow hyperlink را ایجاد کردند.
موتورهای جستجو مانند گوگل ادعا میکنند که لینکهای nofollow توسط الگوریتمهایی مانند رتبه صفحه گوگل نادیده گرفته میشوند. لینکهای Nofollow بهاندازه لینکهای dofollow برای شما ارزشی ندارند، اما تمام دادههای ما نشان میدهد که سایتهایی که رتبه خوبی دارند، تعادل سالمی بین لینکهای nofollow/dofollow دارند.
یک بک لینک در حالت عادی Dofollow است و نیازی نیست که کد خاصی را وارد کنیم. لینکهای Dofollow در رتبهبندی موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارند و بنابراین در بیشتر مواقع برای لینک سازی ارجحیت دارند. اما همانطور که قبلاً گفته شد، یک سایت باید دارای مقدار مناسبی از پیوندهای dofollow و nofollow (در رابطه با سایر وب سایتهای مشابه/مرتبط) باشد.
لینکهای اصطلاحاً “بالشی” انواعی از بک لینکها هستند که به پروفایل شما تنوع میبخشند. آنها واقعاً قدرت رتبهبندی خام را ارائه نمیدهند. مگر اینکه سایت شما در یک جایگاه رقابتی بسیار پایین قرار داشته باشد. این پیوندهای طبیعی باید در ابتدا و در طول فرآیند رتبهبندی برای کمک به ایجاد وبسایت شما استفاده شوند.
انواع مختلفی از بک لینکها وجود دارد که در دسته “پیوند بالشی” قرار میگیرند که در پایین لیست شدهاند:
شما میتوانید بهراحتی انواع بک لینکهای بالشی را برای وبسایت خود ایجاد کنید بدون پرداخت هیچ هزینهای. آنها برای ساخت و توسعه یک سایت ضروری هستند. زیرا در مورد وبسایت، کسبوکار شما “سروصدا” ایجاد میکنند و به ایجاد ارتباط و تنوع کمک میکنند. درعینحال به موتور جستجوی گوگل نشان میدهند که وبسایت شما قانونی و کاربردی است.
اینها انواع بک لینکهایی هستند که قدرت رتبهبندی خام، قدرت و ارتباط را برای کمک به افزایش رتبه وبسایت شمارا فراهم میکنند. لینکهای اتوریتی و یا مرجع، برخلاف لینکهای بالشی، تقریباً همیشه dofollow هستند. این نوع بک لینکها با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهند شد.
نمونههایی از این نوع بک لینکهای قدرتمند و باکیفیت شامل موارد زیر هستند:
پیوند متنی، پیوندی است که در یک پاراگراف متن ظاهر میشود نه در منو، نوار کناری، ویجت، و غیره. ویژگی پیوندهای متنی این است که با عناصر و اطلاعات اطرافشان ارتباط دارند. کاربر همیشه بک لینک متنی را به یک لینک غیر متنی ترجیح میدهد. پس برای لینک سازی حواستان به این موضوع نیز باشد.
پستهای مهمان یکی از انواع پیوندهای معتبر موردعلاقه کاربران هستند. آنها بهطور گسترده در دنیای سئو بسیار ارزشمند بوده و مورداستفاده قرار میگیرند. هدف این نوع لینک سازی به این شکل است که در آن نویسنده پست مهمان مقالهای را در وبلاگ مدیر وبسایت منتشر میکند و معمولاً درازای دریافت لینک در متن وبلاگ که به سایت هدف نویسنده اشاره میکند.
پستهای مهمان میتوانند لینکهای رایگان و پولی داشته باشند. پست مهمان میتواند یک بک لینک باکیفیت بالا ایجاد کند، که اگر از یک سایت لینک دهنده باکیفیت (یعنی قابلاعتماد، مرتبط و معتبر) و با محتوای باکیفیت احاطهشده باشد، میتواند بهشدت برای رتبهبندی شما مفید باشد ، به اصطلاح دیگر خرید رپورتاژ .
بک لینکهای وبلاگ نویسی مهمان بیشتر باید به موضوع و محتوای آن پرداخته شود. بک لینکهای بیو پست مهمان (بانام مستعار پیوندهای بیو نویسنده) گونهای از بک لینکهای وبلاگ نویسی مهمان هستند که لینک خروجی در قسمت بیو نویسنده مهمان درج میشود.
پس اگر میخواهید از این نوع پستهای مهمان استفاده کنید، باید اطمینان داشته باشید که محتوای باکیفیتی را ارائه خواهید کرد که مطابق با سطح ارزشی باشد که به دیگران قول دادهاید. یک پست برابر بک لینک است.
همچنین شما میتوانید لینکهای پست مهمان از شرکتی که خدمات بک لینک وبلاگ نویسی مهمان را ارائه میدهد، را خریداری کنید.
پیوندهای PBN، بک لینکهای متنی و معتبری هستند که معمولاً در صفحه اصلی یک وبلاگ قرار دارند که تنها باهدف دستکاری موتورهای جستجو به وجود آمدهاند. این ایده به این صورت است که شما دامنههای بسیار قدیمی را پیدا میکنید تعداد بسیار زیادی بک لینک عالی دارند.
پس از بازسازی و رسیدگی به آن سایت، از آ«به صفحه اصلی سایت خودتان لینک سازی میکنید. بااینحال، این استراتژی پیشرفته لینک سازی از دید موتورهای جستجو (یعنی گوگل) غیرطبیعی تلقی میشود. به دلیل اینکه وبلاگها بهجای ارائه اطلاعات مفید به بازدیدکنندگان، فقط برای انتقال قدرت به یک سایت پولی استفاده میشوند.
هنگامیکه PBN ها با دقت مورداستفاده قرار بگیرند، لینکهای بسیار ارزشمندی برای ارائه قدرت به اهدافتان هستند.
قطعاً یکی از انواع بک لینکهای موردعلاقه ما، لینکهای سرپرست است. لینکهای سرپرست، پیوندهای معتبری هستند که کاملاً شبیه به پستهای وبلاگ باکیفیت بالا هستند. بسیار پیشنهاد میشود که از این نوع بک لینکها استفاده کنید. به دلیل اینکه نتیجه فوقالعادهای دارند.
این نوع بک لینک، آخرین نوع بک لینک مرجع در لیست ما است. اساساً مانند یک پست مهمان بوده، اما به دست آوردن آن بسیار سخت است. به دلیل اینکه سایت لینک دهنده بسیار معتبر و انحصاری است (بنابراین آنها در مورد ارائهدهندگان محتوای خود حساس هستند). این بدان معنی است که یک بک لینک سرمقاله ممکن است برای بودجه ساخت لینک شما بسیار گران باشد.
این مدل بک لینکها لینکهای خروجی مرتبط با سایتهای انتشار اخبار هستند. بهطور کلیتر، این مدل بک لینک، از یک منبع قابل اعتماد با اعتبار دامنه بسیار بالا میآید (یعنی دارای هزاران محتوای باکیفیت بالا و دامنههای ارجاع دهنده).
تصور کنید که یکی از کارمندان نیویورکتایمز نیاز به ذکر برخی منابع در یک مقاله با لینک دادن به وبسایتهای دیگر دارد. با لینک دهی این شخص قدرت تمامی آن صفحات افزایش پیدا میکند. بنابراین این سبک از بک لینکها، لینکهایی از سایر وب سایتها هستند که با انتشار محتوای اصلی ایجاد میشوند. به همین دلیل است که دریافت بک لینک سرمقاله مشابه وبلاگ نویسی مهمان است.
در اینجای مقاله میخواهیم در مورد انواع مختلف بک لینک و ساختار آنها که یکی از آنها بهعنوان لینک “بالشی” در نظر گرفته میشوند صحبت کنیم. اینها ابزارهای بسیار مفیدی برای هرکسی است که یک وبسایت راهاندازی میکند. علاوه بر این، روشهای ساخت لینک بالشی یکی از سادهترین و ارزانترین راهها برای به دست آوردن بک لینک است، البته انکر تکست ها نقش مهمی دارند در سئو و لینک سازی.
ارسال نظرات در وبلاگها برای ایجاد بک لینک نظرات، راه خوبی برای تنوع بخشیدن به پروفایل لینک شما و افزودن مقداری ارتباط است بدون اینکه هزینهای خرج شود. بااینحال، انتظار نداشته باشید که این بک لینکها رتبه شمارا افزایش دهند. به همین دلیل است که ما آنها را لینکهای بالشی در نظر میگیریم.
برای دریافت این بک لینک، داخل پست یک وبلاگ نظری را تایپ کنید و سپس در جزئیات آدرس سایت خود را نیز وارد کنید.
سایتها و همچنین پلتفرمهای نشانکگذاری اجتماعی سرویسهای محتوای محبوبی هستند که به کاربران اجازه میدهند محتوا را پست کنند و پیوندهایی به صفحات وب به اشتراک بگذارند. این پیوندهای بالش اجتماعی ساده، رایگان و طبیعی هستند.
ازآنجاییکه این وبسایتهای معتبر منابع وبی را جمعآوری میکنند که بسیاری از علایق مشترک را پوشش میدهند، آنها پلتفرمهای خوبی برای ارسال نظرات واقعی و محتوای کاربرپسند هستند. بهعنوانمثال، پینتر است یک ابزار رایگان برای ارسال محتوا با اطلاعات پسزمینه ضمیمهشده است.
پیوندهای دایرکتوری مقاله زمانی بسیار مهم بودند که ابزارهای سئو خودکار تولیدشده بهاندازه امروز رایج نبودند. به این صورت بود که یک مقاله با یک لینک بنویسیم و آن را به صدها دایرکتوری مقاله ارسال کنیم.
درنهایت، الگوریتمهای جستجو شروع به جریمه کردن بک لینکهای هرزنامه مرتبط با دایرکتوریهایی که کیفیت پایین داشتند را کرد و محتوای تکراری در وب را فیلتر کردند.
تبادل لینک شامل دو وب مستر (یا برند) است که با یکدیگر بک لینکها را برای منافع متقابل معامله میکنند. پیوندهای متقابل مفید هستند، اما نباید بیشازحد مورداستفاده قرار گیرند، زیرا برای شبکه بزرگی از وب مسترها بسیار آسان است که با یکدیگر در اشتراکگذاری پیوندها همکاری کنند.
اینیک مدل تبلیغاتی است که در آن شما برای حق قرار دادن یک آگهی با کلمات کلیدی در یک حراج مانند گوگل ادورز پیشنهاد میدهید. هنگامیکه آن کلمات کلیدی در یک موتور جستجو وارد میشوند، بالاترین قیمت پیشنهادی برای آن کلمات کلیدی باعث میشود که تبلیغات آنها بیشتر در نتایج جستجو نمایش داده شود.
این تبلیغات ازنظر فنی دارای بک لینک به سایت شما هستند، بااینحال، آنها باید بسیار متفاوت از سایر بک لینکها در نظر گرفته شوند و وزن یکسانی ندارند.
این پیوندهای بالشی راه خوبی برای افزایش طبیعی آگاهی از برند در بازارهای هدف هستند. همچنین منطقی است که از پیوندهای دایرکتوری در یک کمپین لینک بیلدینگ استفاده کنید و نتیجه مطلوب دریافت کنید.
انجمنها سایتهای گفتگو هستند که در آن کاربران پیامهایی را در مورد موضوعات مختلف در یک ساختار سلسله مراتبی ارسال میکنند. لینکهایی که در این انجمنهای آنلاین و سایتهای تابلوی پیام وجود دارند، پیوندهای انجمن نامیده میشوند. بسته به محل قرارگیری آنها در سایت، چند نوع پیوند انجمن وجود دارد:
این پیوندها برای کسبوکارها نیز بسیار طبیعی هستند و گوگل بهشدت مراقب آن است. زیرا این تاکتیک لینک سازی درگذشته نیز مورد سوءاستفاده قرار میگرفت.
نویسندگان گاهی اوقات هنگام پست کردن در نشریهای که متعلق به خودشان نیست، بیوگرافی کوتاهی را همراه با محتوای آنها ارائه میدهند. لینکهایی که به پروفایل و بیوگرافی خود اضافه میکنند، از این نوع میباشند. این لینکها میتوانند به محتوای صفحه اصلی سایت یا وبلاگ اصلی نویسنده اشاره کنند.
سیگنالهای اجتماعی معیارهای رسانههای اجتماعی هستند که نشاندهنده محبوبیت و تمایل به محتوای خاص شما است. بازدیدها، اشتراکگذاریها، نظرات، لایکها و عدمتأییدها نمونههایی از سیگنالهای اجتماعی در پلتفرمهای مختلف هستند.
شما برای اعتمادسازی باید برای وبسایت خود شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، توییتر و.. داشته باشید. سیگنالهای اجتماعی و لینکهای رسانههای اجتماعی ازنظر توانایی در کمک به رتبهبندی شما مانند بک لینکهای معمولی محاسبه نمیشوند، اما ارزش سئویی بالایی دارند.
بک لینکهای تولیدشده خودکار به برنامههایی اطلاق میشود که بهطور خودکار برای شما در وبسایتهای مختلف بک لینک ایجاد میکنند (مثلاً بک لینکهای GSA). برخی از بک لینکهای تولیدشده خودکار با استفاده از یک ابزار پولی انجام میشود.
این بهطورکلی بهعنوان یک طرح لینک سازی باکیفیت پایین و یک عمل بسیار اسپم در نظر گرفته میشود. ما استفاده از این نوع پیوند را توصیه نمیکنیم مگر اینکه واقعاً بدانید با آنها چه میکنید.
این نوع ویجتها را میتوانید در بخشهای کناری وبسایت خود و همچنین در پاورقی قرار دهید و مطالب و لینک سازی خوبی را هم در آن قسمتها ایجاد کنید. از طرفی سایدبارها هم قسمتهایی در کنار وب سایتها هستند که مطالب برتر و اخیر را به کاربران نشان میدهد.
اکثر وب سایتها دارای وبلاگ یا فهرستی از مقالات مختلف منتشرشده در سایت را دارند. بیشتر سایتهای خبری موردعلاقه شما نمونههایی از وبلاگها هستند. برای دریافت لینک بلاگرول، باید پیوندی را در یک پست وبلاگ در سایت دریافت کنید و لینک را نزدیک ابتدای مقاله نشان دهید تا در متن پیشنمایش نشان داده شود.
لینکهای تصویری هم از انواع دیگر پیوندها هستند که بهجای لینکهای متنی به کار میرود. بک لینکهایی که بر روی تصاویر زده میشوند از هم اهمیت بالایی برخوردارند و کاربر را با کلیک بر روی تصویر به صفحه هدف منتقل میکند.
شما با ساخت پروفایل در پلتفرمها و شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و.. میتوانید یک بک لینک به سایت موردنظر خود بدهید. در تمامی این نرمافزارها در قسمت تکمیل پروفایل شما برای کسبوکار خود مجاز به افزودن یک یا چند لینک هستید.
شما با ایجاد یک حساب کاربری در تمامی این اپلیکیشنها میتوانید یک بک لینک دریافت کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که بیشتر این بک لینکها نوفالو هستند.
لینکهای پاورقی، لینکهایی هستند که در انتهای صفحه یک وبسایت و در قسمت فوتر آن قرار دارد. اگر هم دقت کرده باشید فوتر در تمامی صفحات یک وبسایت تکرار میشود و عضو ثابت بدنه سایت است. این یعنی اگر شما از یک وبسایتی در قسمت فوتر بک لینک بگیرید، آن سایت به تعداد صفحات و برگههایی دارد به شما بک لینک میدهد.
بک لینکها به زبان ساده حکم رأی را دارند. زمانی که شما به چیزی رأی میدهید حالا یا مثبت یا منفی، نظرتان را در مورد چیزی مطرح کردهاید. بک لینکها هم به همین صورت هستند رأیهایی هستند که از سایر وب سایتها گرفته میشود(طبق محاسبات الگوریتم پیج رنک) ، انتقال Pagerank.
هر یک از این آرا به موتورهای جستجو میگوید: “این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است”. بنابراین هرچه تعداد این «رأیها» بیشتر باشد، در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت. همچنین گوگل سایت شمارا در نتایج اولیه خود به کاربران نشان خواهد داد.
همچنین بک لینکها به سه چیز اصلی کمک میکنند:
ازنظر فنی، یک دامنه ارجاع دهنده یک وبسایت منحصربهفرد است که به یک وبسایت هدف لینک میدهد و ممکن است ترافیک را از طریق یک یا چند بک لینک خارجی به آن سایت هدایت کند. در ادامه با یک مثال ساده مفهوم ریفر دامین یا دامنه ارجاع دهنده را متوجه خواهید شد.
فرض کنید وبسایت شما 10 عدد بک لینک از یک سایت گرفته است. در این حالت تعداد بک لینکهای شما 10 و ریفر دامین شما 1 است. حالا فرض را بر این بگیرید که از 10 سایت مختلف، از هرکدام 1 عدد بک لینک گرفتهاید.
تعداد بک لینکهای شما 10 عدد، اما با این تفاوت که ریفر دامین شما در این حالت 10 است. چون از 10 وبسایت بک لینک گرفتهاید. طبیعتاً هر چه ریفر دامین شما افزایش پیدا کند برای سئوی سایت شما بسیار عالی است.
تمامی این بک لینکها یک هدف مشترک را دنبال میکنند، آنهم این است که ارزش وبسایت شمارا در موتورهای جستجو بالا ببرد. اما زمانی که دستبهکار شدید برای ساخت بک لینک، یادتان باشد که هر بک لینک کارایی خاص خودش را دارد.
گلدلینک، به عنوان اولین و بزرگترین شبکه GP و رپورتاژ موضوعی در ایران، مفتخر است میزبان شما در 3000 دامنه ir باشد.
ارائه خدمات لینکسازی و پکیج سرویس های پرقدرت، امن، سمنتیک؛
دفتر مرکزی:
تهران، نرسیده به میدان ولیعصر، کوچه ولدی، پلاک 33، طبقه 2
همین الان صفحه اینستاگرام رو فالو کن و کد تخفیف بگیر......! رد کردن